Органи юстиції
традиційно належать до правозастосовних органів нашої держави.
Враховуючи те, що діяльність юстиції межує з виконанням правоохоронних
дій (охорона прав; відновлення порушеного права або виконання покарань;
захист конституційного порядку й національної безпеки; підтримання
правопорядку; забезпечення стану законності), органи юстиції, безумовно,
мають вплив на систему забезпечення прав і свобод людини.
Якщо розглядати правоохоронну діяльність органів юстиції, то вони
виконують два види дій: правозабезпечення та правовідновлення.
Основні функції органів юстиції полягають у: а) діяльності з юридичної
допомоги; б) діяльності з виконання рішень (вироків), постанов судових
органів.
До органів юстиції звертаються дедалі більше громадян. З метою допомогти
громадянам, у першу чергу малозабезпеченим, створено близько двох тисяч
громадських приймалень.
Для реалізації державних завдань до компетенції Міністерства юстиції
України належать:
- розробка проектів нормативно-правових актів;
- розробка за пропозиціями центральних органів виконавчої влади проектів
програм розвитку законодавства й планів нормо-творчих робіт,
координація та контроль за їх виконанням;
- державне замовлення робіт із підготовки проектів нормативно-правових
актів, передбачених планами нормотворчих робіт;
- адаптація законодавства Європейського Союзу до законодавства України,
розробка за пропозиціями центральних органів виконавчої влади щорічних
планів роботи з адаптації законодавства України до законодавства
Європейського Союзу, контроль за цією роботою;
- проведення за дорученням Кабінету Міністрів України правової
експертизи прийнятих Верховною Радою України законів, які подають на
підпис Президентові України;
- проведення правової експертизи проектів нормативно-правових актів, які
подають на розгляд Верховній Раді України, Президентові України,
Кабінету Міністрів України, а також нормативно-правових актів Верховної
Ради Автономної Республіки Крим щодо їхньої відповідності Конституції та
законам України, іншим актам законодавства України, в тому числі чинним
міжнародним договорам України, вимогам техніки нормотворення й основним
положенням законодавства Європейського Союзу;
- підготовка пропозицій за участю центральних органів виконавчої влади
щодо вдосконалення законодавства України;
- підготовка пропозицій щодо укладення міжнародних договорів України з
правових питань або набуття членства України в чинних міжнародних
договорах;
- проведення правової експертизи на відповідність Конституції та законам
України, проектам міжнародних договорів України, підготовка висновків
щодо здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання
чинності міжнародними договорами України, а також юридичних висновків,
інших матеріалів, передбачених міжнародними кредитними (гарантійними)
договорами України, які необхідні для набрання ними чинності;
- підготовка пропозицій щодо приведення законодавства України відповідно
до норм міжнародного права, зокрема, принципів і стандартів ООН, Ради
Європи, інших міжнародних організацій, членом яких є Україна, та
внесення їх на розгляд Кабінету Міністрів України;
- здійснення інших функцій відповідно до законодавства. До компетенції
Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній
Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських
управлінь юстиції належать:
1) узагальнення практики застосування законодавства, підготовка
пропозицій щодо вдосконалення законодавства та подання їх до
Міністерства юстиції України;
2) здійснення в межах компетенції обліку та підтримання в контрольному
стані актів законодавства відповідно до Єдиного класифікатора галузей
законодавства України;
3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства. До компетенції
районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь
юстиції належать:
1) узагальнення практики застосування законодавства, підготовка
пропозицій щодо вдосконалення законодавства та подання їх до Головного
управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці
Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь
юстиції;
2) здійснення діяльності з юридичної допомоги, а саме: розвиток правової
інформатизації населення, формування масового правового світогляду.
Важливого значення набула законопроектна робота. Так, наприклад, за 1998
рік підготовлено лише 51 законопроект, а в 2003 році - вже більше 130.
За 1998 рік за дорученням Президента України Міністерством юстиції
проведено 2722 правові експертизи проектів нормативно-правових актів,
опрацьовано 1814 проектів міжнародних договорів. У 2003 році ці
показники збільшилися майже удвічі.
У сфері державної реєстрації нормативно-правових актів органи юстиції:
- здійснюють державну реєстрацію нормативно-правових актів центральних
органів виконавчої влади, органів, нормативно-правові акти яких
підлягають державній реєстрації, ведуть державний реєстр цих актів;
- контролюють і координують здійснення державної реєстрації
територіальними органами Міністерства юстиції України
нормативно-правових актів міністерств і республіканських комітетів
Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, їх
управлінь, відділів та інших структурних підрозділів, органів місцевого
самоврядування;
- скасовують рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів;
- узагальнюють стан виконання законодавства про державну реєстрацію
нормативно-правових актів і подають відповідну інформацію Президентові
України та Кабінету Міністрів України.
У сфері систематизації законодавства та інформаційно-правової діяльності
органи юстиції:
- систематизують законодавство України, готують пропозиції щодо його
кодифікації; ведуть Єдиний класифікатор галузей законодавства України;
- видають збірники актів законодавства, інформаційного бюлетеня
"Офіційний вісник України", коментарі до законів і кодексів України,
беруть участь у виданні журналів і газет загально-правового характеру;
- здійснюють облік, зберігання та підтримання в контрольному стані акти
законодавства;
- опубліковують нормативно-правові акти органів державної влади,
міжнародні договори України, згоду на обов'язковість яких надано
Верховною Радою України.
У сфері координації правової роботи з органами виконавчої влади органи
юстиції:
- здійснюють методичне керівництво, координацію правової роботи,
перевірку стану цієї роботи, розроблення рекомендацій щодо її
вдосконалення;
- проводять правову експертизу нормативно-правових актів;
- погоджують в установленому законодавством порядку призначення
керівників юридичних служб центральних органів виконавчої влади, беруть
участь у проведенні їх атестації, підвищенні кваліфікації працівників
юридичних служб центральних органів виконавчої влади.
У сфері державної реєстрації та легалізації об'єднань громадян органи
юстиції:
- легалізують всеукраїнські об'єднання громадян і їх спілок, реєструють
політичні партії, міжнародні громадські організації, відділення, філії,
представництва та інші структурні осередки громадських (неурядових)
організацій іноземних держав в Україні;
- реєструють всеукраїнські і міжнародні благодійні організації,
всеукраїнські творчі спілки, торгово-промислові палати України,
всеукраїнські професійні спілки і їх об'єднання;
- реєструють символіку об'єднань громадян і благодійних організацій;
- ведуть відповідні державні реєстри. У сфері державної реєстрації прав
на нерухоме майно органи юстиції:
- реєструють права на нерухоме майно, здійснюють контроль, координацію
та нормативно-методичне забезпечення цієї діяльності;
- ведуть відповідні державні реєстри.
Організацію виконання функцій в сфері забезпечення виконання покарань
має здійснювати Державний департамент з питань виконання покарань.
Державний департамент з питань виконання покарань у сфері забезпечення
виконання кримінальних покарань:
1) бере участь у формуванні та здійсненні єдиної державної політики в
сфері виконання кримінальних покарань;
2) забезпечує виконання кримінальних покарань і здійснення контролю за
виконанням вироків, постанов, ухвал суду;
3) організовує роботу із забезпечення безпеки та правопорядку в органах і
установах виконання покарань, проведення дізнання в справах про
злочини, вчинені в цих органах і установах, здійснення
оперативно-розшукової діяльності;
4) організовує застосування передбачених законом засобів виправлення та
перевиховання засуджених; здійснює інші повноваження, що належать до
його компетенції.
До компетенції Міністерства юстиції України в сфері представництва
інтересів держави Україна, Президента України, Кабінету Міністрів
України в судах України та закордонних юрисдикційних органах належать:
1) організація та безпосереднє представлення інтересів Президента
України й Кабінету Міністрів України під час розгляду справ судами
України;
2) захист прав та інтересів держави Україна, Президента України й
Кабінету Міністрів України в закордонних юрисдикційних органах, у тому
числі за їхніми позовами (скаргами, зверненнями);
3) координація діяльності заінтересованих органів і організацій,
юридичних та фізичних осіб, яких залучають для захисту прав та інтересів
держави Україна, Президента України й Кабінету Міністрів України в
закордонних юрисдикційних органах;
4) погодження пропозицій Міністерства закордонних справ України щодо
шляхів забезпечення імунітету України в справах, порушених за позовами
до неї в закордонних юрисдикційних органах, а також щодо визначення
відповідального органу за захист прав та інтересів України в закордонних
юрисдикційних органах, коли відповідальним органом не є Міністерство
юстиції України;
5) залучення юридичних радників, у тому числі іноземних, у випадках,
коли відповідальним органом за здійснення захисту прав та інтересів
України в закордонних юрисдикційних органах не є Міністерство юстиції
України;
6) узагальнення інформації про пред'явлення в закордонних юрисдикційних
органах позовів до України та про хід розгляду в закордонних
юрисдикційних органах позовів до України;
7) підготовка разом із Міністерством закордонних справ України спільного
висновку про наявність порушень міжнародного права в ухвалених судовими
або арбітражними органами іноземної держави рішеннях проти України;
8) участь у розробленні відповідних заходів до іноземної держави, її
майна в разі тривалого порушення норм і принципів міжнародного права
щодо України тощо.
Організацію виконання функцій Міністерства юстиції України в сфері
представництва інтересів держави в Європейському Суді з прав людини
здійснює Уповноважений у справах дотримання Конвенції про захист прав і
основних свобод людини.
Положення про Уповноваженого в справах дотримання Конвенції про захист
прав і основних свобод людини затверджує Кабінет Міністрів України.
До компетенції органів юстиції в сфері діяльності нотаріату належать:
- організація роботи нотаріату, забезпечення державного контролю за
здійсненням нотаріальної діяльності;
- прийняття рішень про відкриття, ліквідацію та організацію
матеріально-технічного забезпечення державних нотаріальних контор і
державних нотаріальних архівів, перевірка їх діяльності та її
вдосконалення;
- забезпечення контролю за законністю вчинення нотаріальних дій
нотаріусами;
- видання та анулювання свідоцтв про право на заняття нотаріальною
діяльністю, організація реєстрації приватної нотаріальної діяльності;
- затвердження зразків і описів спеціальних бланків нотаріальних
документів, гербових печаток державних і приватних нотаріусів та
встановлення порядку їх виготовлення й постачання;
- організація контролю за використанням спеціальних бланків нотаріальних
документів;
- ведення відповідних державних реєстрів тощо. До компетенції органів
юстиції України в сфері державних органів реєстрації актів цивільного
стану належать:
- забезпечення реєстрації актів цивільного стану;
- безпосереднє керівництво та контроль за діяльністю державних органів
реєстрації актів цивільного стану;
- здійснення підготовки та засвідчення документів, оформлених державними
органами реєстрації актів цивільного стану України для їх використання
за кордоном;
- забезпечення виготовлення бланків свідоцтв про реєстрацію актів
цивільного стану та контроль за їх використанням;
- матеріально-технічне забезпечення державних органів реєстрації актів
цивільного стану.
Одним із важливих напрямів діяльності органів юстиції є діяльність,
спрямована на виконання рішень (вироків), постанов судових органів. При
цьому органи юстиції організовують заходи щодо своєчасного, повного й
неупередженого примусового виконання рішень судових органів.
До компетенції органів юстиції в сфері примусового виконання рішень
судів та інших органів (посадових осіб) належать:
- організація своєчасного, повного й неупередженого примусового
виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб);
- керівництво та контроль за діяльністю органів державної виконавчої
служби;
- фінансове та матеріально-технічне забезпечення органів державної
виконавчої служби;
- здійснення нормативно-методичного забезпечення діяльності органів
державної виконавчої служби, в тому числі надання роз'яснень і
рекомендацій щодо виконання державними виконавцями рішень у порядку,
встановленому законом;
- узагальнення статистичної звітності про роботу органів державної
виконавчої служби.
Виконання покладених завдань у цьому плані виявляється в здійсненні
добору кадрів, методичному керівництві діяльністю державних виконавців,
підвищенні їхнього професійного рівня, фінансовому й
матеріально-технічному забезпеченні органів державної виконавчої служби,
розгляді скарг на дії державних виконавців. Органи юстиції
організовують виконання законів і здійснюють керівництво відділами
державної виконавчої служби, координують і контролюють їх діяльність;
організовують професійну підготовку й атестацію державних виконавців;
заохочують їх за успіхи в роботі та накладають стягнення за порушення
трудової дисципліни.
Відповідно до виконуваних функцій до діяльності органів юстиції:
- залучаються вчені та спеціалісти;
- утворюються в разі потреби комісії та експертні групи, залучаються на
договірній основі фахівців для підготовки проектів актів законодавства,
здійснення їх експертизи та надання консультацій;
- вони одержують в установленому порядку від міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування
інформацію, документи й матеріали, а від органів статистики -
статистичні дані для виконання своїх завдань;
- перевіряють в центральних і місцевих органах виконавчої влади,
установах та організаціях додержання законодавства про державну
реєстрацію нормативно-правових актів, стан організації нормотворчої
діяльності, вносити пропозиції щодо усунення виявлених недоліків і
порушень та притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
Відповідно органи юстиції мають право:
- скасовувати рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів
міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади,
установ та організацій;
- залучати до перевірок з питань організаційного забезпечення діяльності
та діловодства судів (крім Верховного Суду України та господарських
судів) голів і заступників голів інших судів або суддів, які перебувають
у резерві на ці посади;
- разом з відповідними центральними органами виконавчої влади
контролювати цільове використання державних коштів, виділених на
реалізацію прийнятих програм, проектів, заходів, а також міжнародних
програм.