Бюрократія й бюрократизм зумовлені потребами управляти,
регулювати всі сфери життєдіяльності суспільства. Останнє є надзвичайно складною
системою різноманітних відносин і не може успішно функціонувати без свідомого й
ефективного впливу соціальних інституцій.
Як відомо, існують дві основні системи соціального управління:
а) адміністративна і б) система демократичного самоврядування.
Адміністративна система базується на принципах жорсткої
централізації й чіткої субординації її складників, вертикальності передавання управлінських
рішень, які підлягають безумовному виконанню й максимально спрощеному зворотному
зв'язку. Прагнення до необмеженої влади, як головна особливість адміністративної
системи, визначає особливий статус бюрократії в ньому і сприяє бюрократизації всіх
сфер суспільного життя.
Система демократичного самоврядування — ще відносно молода
система, основні риси якої втілюються в демократичних державах. Ця система ґрунтується
на демократичних началах і на колегіальності управління, на широких можливостях
брати участь у вирішенні суспільних справ практично всіх громадян, забезпечує гласність,
правдивість та поінформованість своїх громадян і спрямована на забезпечення повновладдя
законів. Усе це обмежує владу бюрократії, виключає можливість захоплення влади бюрократією,
хоч і не гарантує від бюрократизації суспільного життя. Відносна
організаційна самостійність управлінських структур за недостатньо відкритих і
контрольованих суспільством умов їхньої діяльності дає чиновникам змогу
зосереджуватися на піклуванні про свої інтереси, нехтуючи реальними потребами
держави.
У реальному суспільному житті використовуються й інші методи
управління, зокрема такі, як економічні, колегіальні, науково обґрунтовані та ін.
Кожний з них має свої особливості й переваги, які можна використовувати за певних
умов. Однією з найважливіших проблем управління є адекватний вибір моделі поєднання
методів управління, які б найкраще відповідали загальним умовам розвитку суспільства.
Адміністративна система соціального управління є найсприятливішою
для бюрократизації всіх сфер життєдіяльності суспільства, тому що спирається на
монополію управлінських структур, використовує вольове примусово-командне регулювання
суспільних процесів, побудована на засадах ієрархічної піраміди підпорядкування,
є замкненою, корпоративною, зумовлена внутрішніми відносинами залежності чиновників.
Економічні передумови бюрократизації суспільного життя
пов'язані з вирішальним впливом чиновників на процес розподілу й споживання суспільного
продукту. Саме тут реалізуються економічні інтереси апарату управління завдяки створенню
переваг і сприятливіших умов для привласнення суспільних цінностей і благ. Отже,
бюрократія, маючи свої економічні інтереси і засоби впливу на процес розподілу матеріальних
і духовних цінностей (ресурсів) суспільства, зацікавлена в зміцненні свого впливу
на економіку, а через це - і в бюрократизації економічної сфери суспільства.
Політичні передумови бюрократизації суспільного життя також
зумовлені владно-розпорядчими повноваженнями управлінської еліти. Бюрократія є носієм
реальної влади в суспільстві і здатна впливати на всі процеси, що відбуваються в
ньому. Як дієвий інструмент реалізації влади, бюрократія може виконувати свої функції
навіть в умовах соціальної трансформації або в екстремальних умовах. Певна автономність
функціонування бюрократії в разі відсутності ефективного контролю за її діяльністю
може призводити до емансипації управлінських структур від виконання покладених на
них функцій та завдань і до переорієнтації на власні потреби.
Найбільшого рівня бюрократизації суспільне життя набуває
саме в тих державах, де владно-політичною основою режиму є авторитарні форми правління.
Взаємозв'язок авторитаризму з бюрократизмом формує таке соціальне середовище, в
якому домінують відносини жорсткої ієрархічності, рабської покори, догматизму мислення
й соціальної пасивності, що становлять духовно-психологічні передумови бюрократії
й бюрократизму. Наявність цих духовно-психологічних чинників, у свою чергу, прискорює
відчуження влади і владних інституцій від реальних інтересів суспільства, а громадян
- від діяльності інститутів управління. Відбувається фетишизація соціальних цінностей,
сенсу і сутності суспільного розвитку. Це однаковою мірою негативно впливає і на
діяльність управлінських структур, і на суспільні процеси, бо авторитарність та
ієрархічність владних відносин призводять до панування адміністративно-командних
методів, до зростання волюнтаризму й суб'єктивізму, консерватизму та бездіяльності
чиновників, а суспільство, відповідно, втрачає реальні можливості компетентно вирішувати
важливі соціальні проблеми.
Оскільки ці явища тривалий час були притаманні нашому суспільству
з наслідками, що виявляються і в сучасних умовах, необхідно докладніше розглянути
їхні передумови і чинники.