У вітчизняній і зарубіжній літературі можна простежити
різні підходи до аналізу цієї проблеми. Так, типологію бюрократії пропонують проводити
за різновидами політичних режимів, за національними, професійними, регіональними
та іншими ознаками. Кожний з цих підходів має свої переваги й свої вади, але загалом
вони дають змогу сформувати повніші уявлення про сутність бюрократії та про її різновиди
(модифікації).
Американський дослідник С.Біялер запропонував класифікувати
бюрократію, виходячи з інтересів, які вона реалізує, і виділив, відповідно, три
типи бюрократії.
До першого
типу належить бюрократія, яка безпосередньо залежить від споживача
й керується його інтересами (адміністрація заводів, установ, товариств, кооперативів
та ін.). Діяльність такої бюрократії є гнучкою, мобільною, вона враховує зміни умов,
кон'юнктури, інтересів тощо.
До другого
типу віднесено бюрократію, діяльність якої залежить від політичних
лідерів, вона підпорядкована їхнім інтересам, цілям і завданням.
Третій тип
складає корпоративна бюрократія, найважливіше завдання якої полягає в забезпеченні
власних інтересів і потреб.
Розглядаючи класифікацію бюрократії за ознаками існуючого
політичного режиму, можна виділити, відповідно, тоталітарну, авторитарну бюрократію
і бюрократію демократичного суспільства з притаманними кожному з її видів типовими
характеристиками певного політичного режиму. Окрім того, в рамках загальнотипових
ознак вирізняються й специфічні форми. Так, якщо аналізувати тип "тоталітарна
бюрократія", то тут можна видокремити такі її форми, як "новий клас"
і "номенклатура".
Тоталітарна бюрократія функціонує в тоталітарному суспільстві,
де реалізується принцип підпорядкування всіх сфер життєдіяльності суспільства інтересам
держави з її всеохопним державним апаратом. У рамках цього типу можна говорити про
певні особливості тоталітарної бюрократії в тій чи іншій державі, але тут є й спільні
найважливіші риси, до яких можна віднести такі:
1наявність "ядра" бюрократії, яким є партійна
(політична) структура;
2зрощення партійно-політичного керівництва з державним управлінням;
3монопольність па'ртійно-політичної влади;
4некомпетентність партійно-державної бюрократії;
5відсутність модернізації й реформування соціально-нолітичних
відносин;
6суперцентралізація й надцентралізація тощо.
Узагальнення найважливіших характеристик бюрократії цього
типу дозволяють виділити, зокрема, такі:
1егалітаристську всезагальність як прагнення впливати на
всі сфери життєдіяльності суспільства;
2нічим не контрольовану, необмежену владу бюрократії;
3репресивно-каральну орієнтацію з надзвичайно широким діапазоном
використовуваних форм і методів;
4корумпованість, зрощення тоталітарної бюрократії з кримінальними
силами тощо.
Особливо небезпечною тенденцією сучасних тоталітарних держав
є посилення взаємодії й переплетення тоталітарної бюрократії з кримінальним світом,
а це таїть велику загрозу не лише для цих держав, а й для міжнародних відносин.
Однією з форм тоталітарної бюрократії є "новий клас",
або політична бюрократія, яка, за дослідженнями югославського політика М. Джиласа,
є особливим класом власників, який виник у країнах соціалістичного табору після
відповідних революцій і завоювання політичної влади. Особливість цього класу полягає
в тому, що він не є аналогом класу власників минулих часів, а об'єднує в собі колишніх
професійних революціонерів. За соціальним походженням "новий клас" складається
переважно з пролетаріату слаборозвинутих держав, завжди виступає від імені робітничого
класу, є свідомішим і організованішим в обстоюванні своїх інтересів порівняно зі
своїми попередниками. Економічну основу політичної бюрократії становить всеохопна
колективна власність, якою ця бюрократія монопольно розпоряджається. У взаєминах
з пролетаріатом і біднотою вона прагматична, враховує інтереси інших верств настільки,
наскільки це необхідно для утримання своєї влади. Серед головних характеристик "нового
класу" Джилас виділяє і його монолітність, відданість колективності, закритість,
корисливість та ін. Усі ці обставини й визначили особливий статус "нового класу"
в країнах колишнього соціалістичного табору, а це важливо і для аналізу сучасних
трансформаційних процесів.
Своєрідною формою тоталітарної бюрократії є й номенклатура.
Слово "номенклатура" латинського походження, що в перекладі означає
"перелік", "список". У політиці це поняття використовується
досить широко, одним із значень його є "перелік посад", кадри яких затверджують
вищі органи.
Одним із фундаторів дослідження номенклатури як феномена
політичного життя є М. Восленський, праці якого надруковані в багатьох країнах.
Вони дають змогу всебічно аналізувати ролі й функції номенклатури в суспільних процесах.
Номенклатура, за характеристикою Восленського, є особливим
типом чиновників, правлячим класом суспільства, якому належить уся повнота влади
з такими її особливостями, як пріоритетність політичного керівництва, монопольність
прийняття політичних рішень державного рівня, диктат власної волі через підпорядкування
державних і громадських органів партійним структурам та ін.
Номенклатуру правомірно розглядати як експлуататорський
клас, оскільки вона, по суті, є володарем соціалістичної власності, монопольно керує
економікою й одержує від цього прибутки. Водночас номенклатура є ще й привілейованим
класом, користується майже безмежними привілеями й пільгами, які існують лише для
неї. Вседозволеність і паразитизм існування номенклатури призводить до надзвичайно
тяжких суспільних втрат.