Питання про
функції держави - це одне із важливих питань не тільки теорії , алеі практики державного будівництва. Функції
держави виражають соціальну природу держави і конкретезує її суть.
Термін
"функція” в перекладі з латинської означає здійснити , виконати. Функції
держави тісно пов’язані з завданням , цілями і суттю держави , але не зводяться
до них. Аналіз функцій держави повинен відповісти на питання:
1) що повинна робити держава на певному
етапі свого розвитку і як ;
2) на чому повинні бути
сконцентровані зусилля її органів і відомств.
Багато
спеціалістів вважають , що функції держави-це перш за все певні напрямки
діяльності держави , в яких виражається службова роль , завдання , цілі , і
закономірності розвитку. За допомогою функцій держава реалізує свої завдання і
цілі , які стоять перед суспільством або можуть бути поставлені. В зв’язку з
цим функції існують не тільки реально , але й потенціально , як здатність або
можливість до певної діяльності. Функції держави-це можливі і реальні основні
напрями діяльності держави та її органів по забезпеченню потреб та інтересів
суспільства , які конкретезуються в завданнях , цілях і соціальному
призначенні.
Здійснення
державних функцій-це складний і багатоплановий процес впливу держави , її
відповідних структур на певне коло суспільних відносин. Різноманітність і
особливості суспільних відносин обумовлюють існування у держави досить низького
кола відповідних функцій. За певними визначеними критеріями функції можна
поділити на ряд груп :
Функції
держави – це роль, яку вона виконує щодо суспільства, це основні напрями її
діяльності. У функціях держави виражається її сутність та призначення.
Конкретні
функції держави, а їх досить багато, доцільно розглядати через їх класифікацію
на види. Загалом, функції держави можна поділити на такі групи:
За соціальним значенням –
на основні та неосновні
1)Основні функції – найзагальніші та найважливіші комплексні
напрями діяльності держави щодо здійснення стратегічних завдань і цілей, що
стоять перед нею у конкретний історичний період. До них відносять функції:
оборони, підтримання зовнішніх відносин, охорони правопорядку, регулювання
економіки, забезпечення екологічної безпеки, підтримання і розвиток культури,
забезпечення освіти населення та ін.
2)Неосновні функції – напрями діяльності держави зі здійснення
конкретних завдань у другорядних сферах суспільного життя. До них належать:
управління персоналом, матеріально-технічне забезпечення та управління
державним майном, правосуддя і юридичні функції, збирання і розповсюдження
необхідної для управління інформації тощо.
Залежно
від територіальної спрямованості – внутрішні та зовнішні.
Внутрішні
функції – такі напрями діяльності держави, в яких конкретизується внутрішня
політика стосовно економічних, ідеологічних, екологічних, культурних та інших
аспектів життя суспільства. До таких відносять функції: регулювання економіки,
підтримання та розвиток культури, охорону та захист усіх форм власності,
соціальний захист населення, забезпечення екологічної безпеки, охорону
правопорядку та ін.
Зовнішні
функції – основні напрями діяльності держави за її межами у взаємовідносинах з
іншими державами, світовими громадськими організаціями і світовим
співтовариством у цілому. Функціями є: організація співробітництва з іншими
суб’єктами міжнародних відносин, захист державного суверенітету, підтримка миру
в регіоні, культурний та освітній обмін тощо.
За
часом здійснення – постійні та тимчасові.
Постійні
функції – напрямки діяльності держави, що здійснюються на всіх етапах її
розвитку. Більшість здійснюваних державою функцій є постійними
Тимчасові
функції – напрямки діяльності держави, що обумовлені конкретним етапом
історичного розвитку суспільства. Прикладом тимчасових можуть бути функції
стабілізації економіки у перехідний період, подолання наслідків аварії на ЧАЕС
чи повені у Закарпатті
За
сферами суспільного життя - гуманітарні, економічні та політичні.
Гуманітарні
функції: забезпечення, охорона та захист основних прав людини; охорона
природного середовища; охорона і відновлення здоров’я; соціальне забезпечення;
освіта, виховання, розвиток культури тощо. У міжнародній сфері – це участь у
міжнародному забезпеченні та захисті прав людини; допомога населенню інших
країн (у разі стихійного лиха, кризових ситуацій тощо); участь у захисті
природного середовища (екологічна функція); участь у міжнародному культурному
співробітництві.
Економічні
функції: створення умов для розвитку виробництва на основі рівноправного
визнання і захисту різних форм власності на засоби виробництва; програмування
та організація виробництва на державних підприємствах, розпорядження об’єктами
державної власності; організація та стимулювання наукових досліджень. У
міжнародній сфері – це участь у створенні світової економічної системи на
основі міжнародного розподілу та інтеграції виробництва і праці; участь у
розв’язанні господарських та наукових проблем (енергетичної, використання
Світового Океану, досліджень й освоєння космосу тощо).
Політичні
функції: створення демократичних умов, інститутів для вільного виявлення і
врахування інтересів різних соціальних груп суспільства, зокрема для діяльності
різноманітних політичних партій та інших громадських об’єднань
(«демократизаторська» функція); забезпечення умов для збереження і розвитку
національної самобутності корінної та всіх інших націй, що проживають на
території держави; охорона і захист державно-конституційного ладу, законності
та правопорядку. У міжнародній сфері до політичних функцій належить
організація, підтримка і розвиток міждержавних договірних відносин на основі
загальновизнаних принципів міжнародного права; оборона своєї країни від
зовнішнього нападу, анексії; участь у забезпеченні ненасильницького миру в усіх
регіонах планети; участь у боротьбі з порушеннями міжнародного правопорядку (у
тому числі з використанням військових засобів).