Досить цікавою і поширеною є культурологічна теорія нації,
її засновником цілком слушно вважається один із відомих теоретиків австромарксизму
Карл Реннер (літературні псевдоніми Р. Шпрингер, Сіноптікус та ін.). Заради справедливості
зазначимо, що у нього були досить талановиті попередники в особі Й.-Г. Гердера та
Мозеса Гесса. Перший у своїх численних працях доводив, що нація базується на засадах
спільної культури й особливо мови. Другий у роботі «Рим та Ієрусалим» (1862 р.)
визначав націю як значну групу людей, об'єднаних спільною культурою та- культурними
цінностями.
Розвиваючи ці ідеї, К. Реннер досить переконливо доводив,
що «нація — це культурне співтовариство». Для її виникнення потрібні «спільна літературна
мова», «розвинута національна література» та «національно-духовна культура». На
його думку, бажано, щоб у державі існувала одна мова. Проте, застерігав він, спроба
ввести одну державну мову в багатонаціональній країні буде «проявом панування, а
не рівноправ'я» і може викликати в суспільстві ворожнечу та сепаратистські настрої.
Підсумовуючи свої міркування, К. Реннер писав: «нація — це союз однаково
мислячих і однаково розмовляючих осіб. Це культурна спільнота...»
Палкими прихильниками культурологічної теорії нації були
і деякі британські та американські вчені Ф. Гертць, К. Хейєс, Г. Сетон-Уотсон та
ін. Карлтон Хейєс, наприклад, вважу нацією велику групу людей із спільною культурою,
які об'єднуються для «взаємозахисту і процвітання». Щоправда, таку групу людей
він, як правило", називав не «культурною нацією», а «культурною національністю»
(сипигаї паїіопаїііу). Пояснюючи свій вибір, він зазначав, що вживання терміна
«культурна національність» виключає можливість ототожнення цієї групи з державою.
Гью Сетон-Уотсон, навпаки, вживав термін «культурна нація» (сиНигаї
паїіоп). «Культурна нація,— стверджував він,— це спільнота, об'єднана мовою,
або релігією, або історичною міфологією, або іншими культурними узами».