Першніж
заглибитись в аналіз західних теорій нації, конче необхідно спробувати розібратись
у понятійно-термінологічному апараті. Це обумовлено багатьма причинами. По-перше,
актуальністю самої національної проблематики, яка буквально не сходить зі сторінок
газет і журналів, не стихає в радіо- і телепередачах. Термін «нація» і похідні від нього
слова та словосполучення — націобудівництво, національна ідея, національні
інтереси, націоналізм та багато інших чи не найбільш вживані в сучасному
лексиконі багатьох народів планети, передусім посттоталітарних країн.
По-друге, «термінологічним хаосом», який віддавна запанував
в етнополітичній науці, на що іще в 30-х роках звертав увагу відомий український
вчений О. Бочковський. Сьогодні навіть фахівцям, не кажучи вже про рядових громадян,
важко пробитися крізь «термінологічні джунглі», які виникли внаслідок підміни слів
і понять, їх некоректного або ж неадекватного вживання. Західні дослідники не раз
зазначали, що посилення тенденції використовувати терміни «нація», «держава» та
«суспільство» як такі, що взаємно замінюються, «становить серйозну концептуальну
проблему».
По-третє, багатозначністю самого терміну «нація». «Слово
«нація» означає різні речі для різних народів і в різних мовах»,— такого висновку
дійшла ще 1939 року спеціальна комісія Британської Академії наук на чолі з видатним
ученим Едгаром Карром.
І все ж спробуймо пробитися крізь «термінологічні та дифініційні
джунглі» і хоча б наблизитись до розуміння цього вкрай складного і мінливого феномену.
Насамперед зазначимо, що коріння терміна «нація» лежать
в латинському дієслові «nasсі» — народитись, з якого і виник іменник «natіо», що
означав: порода, рід або раса. Тут варто нагадати, що в давні часи люди спочатку
згуртовувались за етнічними ознаками, зокрема, спільним походженням та культурою.
То були етнічні, а точніше —: культурно-родові спільноти. Але вже тоді вони починають
розмежовуватись і об'єднуватись і за політично-територіальними ознаками. Підтвердження
тому — виникнення міст-держав у Шумерах та Давній Греції. Шумери, незважаючи на
своє спільне походження та культуру, розкололись на міста-держави, які не тільки
співробітничали, а й суперничали та ворогували між собою. Те ж саме відбувалось
і у давніх греків. Отже, то були політично-територіальні, але «етнічно чисті» спільноти,
оскільки належність до них визнавали виключно за людьми одного походження та культури.
Давні римляни теж об'єднувались у політично-територіальні
групи, але на відміну від шумерів і греків не на моноетнічних (одноетнічних), а
на поліетнічних (багатоетнічних) засадах. Римська єдність і солідарність базувались
не на етнічності, а на громадянстві7.
Протягом XVI — XVII ст. термін «нація» усе більше набуває
політичного змісту: вона ототожнюється з державою, її територією й усім населенням,
котре на ній проживає незалежно від етнічного походження, культури, віросповідання
тощо.
Чому так сталось? Мабуть, тому, пояснює П. Уайт, що слово
«нація» знаходило більше розуміння і підтримки серед народу, ніж слово «держава».
Уряд, щоб отримати вагомішу підтримку в масах, схилити їх краще служити своїй державі
і навіть вмирати за неї, сприяв ідентифікації і навіть підміні понять «нація» і
«держава». Особливої підтримки отримало поняття «нація» після Великої Французької
революції. Відтоді термін «нація» вживається як переважно політична, а не етнічна
спільнота і стає синонімом слова «держава».
Однак тут слід зробити деякі зауваження. По-перше, у всіх
тогочасних визначеннях нації, хай різною мірою, але завжди були присутні якісь елементи
етнічності (у її вузькому розумінні), зокрема мова, культура, характер, звичаї тощо.
По-друге, термін «нація» в політичному розумінні не сприйняли Німеччина та Східна
Європа. Тут дедалі більшого поширення набувало розуміння нації як етнічної спільноти.
По-третє, вже тоді народились і почали поширюватись ідеї про те, що кожна етнічна
група має отримати політичну незалежність і створити свою власну державу. По-четверте,
термін «нація» у політичному смислі не прийняли і не могли прийняти т. зв. діаспорні
народи, тобто ті, які жили в ^розсіянні, і передусім євреї.
Отже, віддавна існують два основних підходи до нації:
1)
як до етнічної спільноти та 2) як до політичної спільноти, а також близько
десятка проміжних підходів, які з часом оформились у відповідні теорії, кожна з
яких заслуговує на спеціальний аналіз. Розібратись у всіх тонкощах цих теорій
потрібно і тому, що, як відзначав ще наприкінці XIX ст. Е. Ренан, «цілком ясна
на перший погляд ідея нації» насправді «викликає небезпечні непорозуміння».