Нація – це етнічна група, яка має: (1)власну державу,
або – на сучасному етапі – розвинуту державну автономію, (2)єдину
для всієїкраїниекономічнусистему/якправило –
ринкову/, (3)літературну мову, яка – попринаявністьмісцевихдіалектів – всімавважаєтьсязавзірець,(4)спільнукультуру,тобтоусталенівіками
традиції мислення та поведінки, що становлять особливий колорит кожної нації,
відтворюючись несвідомо і будь-яким її представником, незалежно від його віку,
статусу чи особистих уподобань.
Такимчином,некоженнародможевважатисьнацією, навіть якщо він має багатовікову історію. Зокрема, в Середні
віки націй ще не було: натуральне господарство феодалізму /самозабезпечення і
відсутність торгівлі/ призводило до політичної роздрібненості та культурної
замкнутості кожної сільської громади, а тому у більшості людей було відсутнє
таке, начебто, самоочевидне сьогодні почуття патріотизму. Люди готові були
битись за власну домівку чи рідне село, але захист всієї країни не викликав у
них ентузіазму, - адже вони розуміли свою приналежність лише до власного роду і
тільки щодо нього відчували якісь зобов‘язання. Тобто у них насправді не
булодержави, яку б вони вважали
"своєю”, якою б пишались і ради якої готові були б на певні жертви; не було
єдиної економічної системи і саме тому не було єдиної літературної мови /яку,
зазвичай, створює великий національний поет, що надихає всіхяскравим звучаннямсвого мовного стилю/ та єдиної культури, яка
можлива лише внаслідок тісного спілкування всередині нації.
Фактично націями стають лише ті народи, що досягли
політичного та економічного рівня капіталізму. А ті, які тільки намагаються
"перейти” до нього, саме безуспішністю цих намагань /при достатності інших
передумов/ переконливо доводять, що не дозріли до поставленої мети ні морально,
ні матеріально. Проте, варто їм домогтись елементарного ідеологічного та
психолгічного консенсусу, дійти згоди щодо національних цілей і засобів їхдосягнення, а відтак – позбутись юнацького
комплексу національної меншовартості, "відсталості” й учнівства у "більш прогресивних”, - як усі
їх економічні та політичні негаразди вирішуються воднораз і наче самі собою.
Ця закономірність іще раз показує, наскільки важливим
є культурний чинник у розвитку націй і держав. Саме вісутністьнацій як самосвідомих культурно-психологічних
об‘єднань визначала наявність у державному житті Середньовіччявиключно багатонаціональних імперій, в яких
до самого занепаду цієї епохи жодна національна група не мала якихось
сепаратистських прагнень, - хоча різного роду економічні, політичні,
регіональні вимоги і заворушення були. Ось чому маленькі міста, такі, як Любек
чи Венеція могли тоді створювати і утримувати під своєю владою глобальні
наддержави, хоча ні політично, ні військово вони були не в стані контролювати
ці території з огляду на мізерну чисельність, скажімо, тих же венеціанців.
І ось чому
крихітне плем‘я під проводом Чингиз-хана, об‘єднавши сусідів в невеличку
державу, що отримала назву Монгольської, за лічеі роки після цього завоювала
пів-світу, хоча навіть для простого збирання дані з мільйонів підкорених
тогочасної кількості татар фізично не вистачило би. Просто "монголами” за якесь
десятиліття стали називатись сотні тисяч людей, які багато чим жертвували задля
цього і пишались цим, хоча не були татарам жодними родичами. А пізніше
"росіянами” або "радянськими людьми” цілком щиро вважали себе вихідці із багатьох
різних народів, і не варто називати їх запроданцями чи пристосуванцями,
адже ментальність феодалізму не можна оцінювати за сучасними мірками.
Для цієї ментальності (особливо наприкінці
феодалізму) характерне самозабутнє схиляння перед іноземцями, які вважаються
невимовно більш "прогресивними”, обізнаними
та непомильними. Таке ставлення відоме росіянам і
українцям принаймні із вісімнадцятого століття: українська
верхівка віддавала перевагу російській мові, а російська – французькій
чи англійській, та ще й одягалась на західний манір і звідти ж
запозичувала ідеї, якими раптом починала несамовито перейматись.Ці "віяння”
доходили в провінцію у спотвореному й вульгаризованому вигляді,
але і там викликали завзяття не за розумом, - згадаймо,хоча б, "комунізм”, "ринок і демократію” та інші,
більш дрібні ідеї та моди, що в наших руках доводились до абсурду. Але це не
тільки наша хвороба: страждали нею всі, бо не здолавши її, не можна стати
нацією.
З іншого боку, як тільки маси (не окремі особи, а
більшість населення) починають усвідомлювати себе єдиним народом, тобто
вважають національні зв‘язки не менш, а в роки війни – і більш
важливими, аніжзв‘язки родинні чи земляцькі,
- відтоді, наприклад, повстання "низів” набувають характеру істинно патріотичної боротьби: люди
ризикують життям не за зменшення панщини чи за збільшення "реєстру”(тобто
розширення числа козаків, яким "Польська Корона” платить за службу), - із
приводу чого і відбувались усі наші "визвольні
війни” до Б.Хмельницького, навіть якщо вони попутньо висували
якісь антипольськічи антикатолицькі гасла, - алеза свою
країну, за свій народ. Чому, скажімо,"партизани” невідомі в історії до початку наполеонівсьских війн? Тому що це
були – спершу в Італії, а потім і в інших країнах – учасникидобровільного і самоініціативногоруху опору
мас іноземним загарбникам, що стало проявом ужецілкомнефеодальної ментальності.
"Партизанський” рух мав місце в Італії та Росії, "Герілья”
– в Іспанії, "опришки” та "гайдуки”-"гайдамаки” – в Україні й
у інших слов‘ян, і все це аж ніяк не було інспіровано "верхівкою”,
а відбувалось найчастіше всупереч її волі і головне –
завжди на етапі розкладу феодалізму (з яким у Європі співпали
наполеонівскі війни). І якщо Іван Сусанін в 1613 році і справді віддав "життя за
царя”(як трактували тоді його самопожертву і навіть
назвали так оперу М.І.Глінки), тобто виявив цілком характерну у ті часи
відданість "батькові”- феодалу, а більшість його співвітчизників байдуже терпіли
наругу над національними святинями і вигнанняполяків із Москви стало можливим лише завдяки ініціативі,
грошам і організаторському таланту земського старости Мініна та князя
Пожарського, то два століття по томународ
піднявся самі представники знаті в цьому русі ніякої ролі не
відігравали. В цій війніу мас не було жодної користі – це був
щирий патріотизм і перший самостійний вихід народу на арену політичної ( а не
економічної або релігійної ) боротьби. Ось чому війна із Наполеономвпершеотримала
назву Вітчизняної, - а не просто російсько-французської, - а її учасники зробили
першу спробуантифеодальної революції – повстання декабристів.
І те, що дана спроба ані ідейно, аніфізично не вийшла за межі "верхівки”,
надовго відсунулоі час буржуазної революції в Росії, і
час завершення її націогенезу.
Прикроце визнавати,
але ні в Росії, ні в Україні націядосі ще
остаточно не склался, хоча, як бачимо, перші прояви
національної самосвідомості мали місце майже два століття тому. Для цього є
досить пояснень і виправдань: Росія занадто велика і багатоскладова держава,
Україна ж занадто довго була напівколонією (що, до речі,
розбестило психологію мас іпозбавилополітиківволіяк у нас, так і в Росії).Більше того,
ми не одні такі: всі країни, що не довели свої "домашні"
справи до ладу, безперечно мають ті самі проблеми, - а це більша частина
світу, за винятком так званих розвинутих, яких,
щонайбільше, 24країни.А головний науковий висновок із цього факту,
- що першого масового прояву патріотизму і усвідомлення
себе єдиноюй особливою нацією не достатньо для формування останньої:
між народженням нації та її остаточним утвердженням, "повноліттям”
потрібен чималий проміжок часу ("дитячої”
несамостійності та "юнацького” самоствердження)інаполеглива, цілеспрямована,злагоджена
(без егоїстичних амбіцій) праця політичної,
економічної та культурної еліти.
Отже, національна держава з‘явилась не раніше, ніж
перемогли перші буржуазні революціїта створені перші демократичніконституції, а це, якщо
не брати до уваги дещо винятковіреволюціїу Нідерландах та Англії (які до того ж
і конституцій не створили), можнадатувати
1789 роком. У більшості європейских країн до наполеонівських воєн саме слово
"нація” не означала чогось більшого, аніж "місце народження” або "місце, звідки
я прибув”. Національність – французська, німецька, італійська – була тоді
чимось уявним, суто теоретичним, як спорідненість усіх людей спільним
походженням від єдиної праматері, яке може і
є істиною, але ні до чого не зобов‘язує. Усвідомлення ж себе єдиною нацією стало
наслідком умисних зусиль політиків та ідеологів, що прагнули і досягали
створення окремих національних держав. "Ми створили Італію, - заявив Массимо
д‘Адзельо на першому засіданні італійського парламенту, - тепер ми повинні
створити італійців”.
І дійсно, самостійні держави виникали, здебільшого,
раніше за нації і ставали вирішальним чинником формування останніх. Державний
апарат – те саме чиновництво, яке ніхто і ніде не любить – виступав політичною
силою, що була зацікавлена у консолідації населення на етнічній основі.
Звичайно, це робилось ним, щоби зберегти державну автономію, а отже і свою владу та
достатки, але історичне значення цих зусиль набагато перевершує всі
індивідуальні амбіції та розрахунки. А головним засобом для цього була і
залишається ідеологія, ідеологія націоналізму, яка, власне, і стає першою в
історії політичною ідеологією.
Вона створюється завжди на базі тих ідей та уявлень,
що домінують у суспільстві і закликає народ доактивних дій проти когось і за щось, - дій масових, спільних, а головне
– заснованих на ентузіазмі, а не розрахунку. Насадити ідеологію виявляється
зовсім не важко, якщо пропагувати їїскрізь і повсякчас, - тобто з дещо механістичною всеохватністю, - а саме
така організаційна дисципліна якраз і є головним козирем та єдиною здатністю бюрократії.
Більше того, достатньо лише організувати, - хоча б попервах і під примусом, -
ту боротьбу, до якої закликає ідеологія, щоб уже сама її запеклість і масовість
переконувала людей у її"святості”. А
коли люди повірять у ідеологію, що її освячує, та ще й відчують себе у цій
боротьбі великим, згуртованим колективом, то у нихз‘явитьсякультурна основа національної єдності: психологічне відчуття "єдиної
родини” й ідеологічне обгрунтування даного відчуття. А вже звичка, тісніші
економічні зв‘язки та частіше спілкування всередині нації зроблять решту:
створять єдину мову, традиції і впевненість, що нація – понад усе і що так було
завжди й інакше не могло бути.
Однак на практиці прищеплюваня масам ідеології -
процес не настільки простий і швидкий. Вона переважно виникаєв "живому тілі” якоїсь попередниці, яку
поступово, в міру набуття переконуючої сили ставить собі на службу або знищує.
Націоналістична ідеологія виникає, як правило, всередині релігійної і запозичує у
неї "священну” аргументацію своєї вищості над іншими народами, а також – методи
боротьби із "єретиками”. А от те, що вона привносить нового, при всій його
можливій оригінальності, ідеологія будує на ледве не одвічних психологічних
стереотипах народної культури: так, німців переконували, що вони – найкращі,
тому що дисципліновані, педантичні та скрупульозні, і закликали їх до дій, які
відповідали цим якостям. Натомість ідеологія українських націоналістів,
пропонуючи співгромадянам безоглядну боротьбу та самопожертву, демонструє
прикре незнання національної психології: такого роду "бойовитість” більш
характерна для росіян, яким "на миру і смерть красна”, аніж для схильних радше
"поратись по хазяйству” і "бути собі на умі”, не надто шануючи керівництво
-українців.
Проте і це ще не все. Щоби добитись віри у себе (без
чого ідеологія безсила), націоналізм має не тільки спиратись на психологію
свого народуі свою ідейну попередницю,
але й запропонувати нові цілі та нове світобачення. Для цього він, - як, втім і
будь-яка інша ідеологія, - "переписує” історію. І це вельми важливий та далекий
від простого шарлатанства момент (якого, до речі, не вистачає сьогодні
українцям): історія країни покликана кожним своїм фактом підкріплювати
національну гідність та гордість і жоднимне піддавати їх сумніву. Між іншим, Бісмарк, коментуючи перемогу, що
започаткувала утворення Німеччини, зауважив: "Це не прусські генерали пермогли
австрійських, а прусський учитель переміг австрійського”. Адже прусський
учитель історії виховував загальнонімецкий патріотизм і мрію про велич
об‘єднаного народу, а його колега із багатонаціональної Австрії без найменшого
піднесення описував діяння правлячої династії.
var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont');
if (container) {
var parent = container.parentElement;
if (parent) {
const wrapper = document.createElement('div');
wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper');
parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling);
}
}