Оскільки в кожному
суспільстві еліта є досить складним утворенням, дослідники вважають більш
коректним говорити не про еліту, а про еліти, особливо, коли мова йде про
сучасне суспільство. А політична еліта, як одна з них, включає в себе
представників різних еліт – військової, технічної, наукової, культурної тощо.
На сьогодні можна говорити не тільки про вертикальний шлях в еліту / тобто рух
вгору – з неелітних груп в еліту/,а і
про горизонтальний – як переміщення з однієї елітної групи в іншу. При цьому на
певних етапах розвитку суспільства та чи інша "галузева” еліта може повністю
контролювати політичне життя, становлячи фактично політичну еліту, або ж
інтенсивно її поповнювати, додаючи їй легітимності та популярності, добиваючись
консолідації суспільства. Так, свого часу, в СРСР політичну еліту складали
військові, потім технічна інтелігенція, що давало привід називати цю владу
технократією. Цікавим прикладом поновлення політичної еліти у критичні часи був
прихід в урядові структури та до ВР СРСР, пізніше – України, Росії та інших
пострадянських республік представників наукової та культурної еліти/ С.Федоров,
Д.Сахаров, Р.Биков, І.Драч, Б.Олійник, В.Яворівський, Р.Паулс, Ч.Айтматов,
С.Говорухін/, людей, які мали авторитет, повагу в суспільствіі несли в елітні структури нові ідеї,
уособлюючи собою новий політичний курс, нові моральні засади носіїв влади.
Підсумовуючи, можна сказати, що висока мобільність, поновлення і змішування
елітних груп є характерною особливістю сучасного суспільства.
Що стосується політичної еліти сучасної України та принципів її формування,
слід зазначити, що ця еліта близька до демократичної. Щодопринципів організації – вона скоріше
фрагментована, хоча очевидною є тенденція до об”єднання, інтеграції навколо
досить плідної і привабливої ідеї національного державотворення / що, однак, не
виключає входження в еліту людей, які виступають, наприклад, за реставрацію
СРСР/. До принципів формування сучасної української еліти можна також віднести:
- досвід попередньої роботи, взаємні зобов”язання, які
нерідко визначають рух в еліту /а не професійні якості/;
- особисту відданість як критерій відбору на управлінські
посади;
- клановість та протекціонізм;
- регіональну роздробленість /коли окремо співіснують, а інколи
і протистоять столична, дніпропетровська, кримська, львівська еліти тощо/;
- певна несамостійність, коли при прийнятті важливих рішень
еліта орієнтується на досвід та оцінку Заходу чи то Росії.
Всі ці принципи випливають скоріше з відносної "молодості” української
еліти, оскільки говоримо про десятилітній вік цієї еліти, і вона не може
повністю відмовитись від принципів та методів діяльності попередніх еліт, тим
більше, що навіть особистісний склад її змінився не повністю.