Вперше
головні положення консерватизму було сформульовано у працях Е. Берка
(1729—1797), Ж. де Местра (1753— 1821), Л. де Боналда (1754—1840) та їхніх однодумців
і прибічників. Відправною точкою консерватизму вважається вихід у світ 1790 р.
знаменитого есе Е. Берка «Міркування про Французьку революцію». Сам термін «консерватизм»
увійшов до наукового обігу після заснування Шатобріаном у 1815 р. журналу «Консерватор».
Фундатори
консерватизму протиставили висунутим європейським Просвітництвом і Великою французькою
революцією ідеям індивідуалізму, прогресу, раціоналізму погляд на суспільство як
на органічну й цілісну систему. Реалізація цих ідей, стверджували вони, призведе
до знецінення успадкованих від нащадків традицій і нерозумної руйнації моральних
і матеріальних цінностей суспільства. Характеризуючи суспільство як амальгаму інститутів,
норм, моральних переконань, традицій, звичаїв, що сягають корінням у глибину історії,
сам факт їх взаємопов'язаності та єдності вони розглядали як диво історії, оскільки
цей факт неможливо пояснити раціональними доказами. На думку засновників консерватизму,
політичні принципи мають бути узгоджені зі звичаями, національними традиціями,
стабільними суспільно-політичними інститутами.
Консерватизм
як тип суспільно-політичної думки та ідейно-політичної течії відображає ідеї, ідеали,
орієнтації, ціннісні норми тих класів, фракцій і соціальних груп, становищу яких
загрожують об'єктивні тенденції суспільно-історичного й соціально-економічного
розвитку, тих привілейованих соціальних угруповань, які відчувають зростаючі труднощі
й тиск з боку не лише демократичних сил, а й найбільш динамічних фракцій заможних
верств населення. Але часто консерватизм буває своєрідною захисною реакцією тих
середніх і дрібних підприємців, фермерів, ремісників, просто жителів сільської
місцевості, які відчувають страх перед майбутнім, що несе з собою невизначеність
і нерідко реальне погіршення соціального статусу. Під консервативним розуміють
також загальноприйнятий у суспільстві набір цінностей, що визначає поведінку й
думки значних категорій людей, а також форми адаптації до традиційних соціальних
норм та інститутів.
Консерватизм
наголошує на необхідності збереження традиційних правил, норм, ієрархії влади соціальних
і політичних структур та інститутів. У дусі гегелівської формули «все, що дійсне
— розумне, все розумне — дійсне», консерватор розглядає світ як найкращий з усіх
можливих світів. Безперечно, будь-яка країна, нація потребують людей, партій і організацій,
які обґрунтовують їхні інтереси ідеологією, що покликана зберігати, захищати, передавати
майбутнім поколінням те, що досягнуто в кожному історичному періоді, бо народ без
пам'яті про минуле — це народ без майбутнього. Рівночасно справжній консерватизм,
покликаний захищати статус-кво, пояснювати необхідність його збереження, має враховувати
реалії, що змінюються, і пристосовуватись до них.
Свою
здатність до цього консерватизм продемонстрував на поворотних етапах історії. Так,
у період панування вільнопідприємницького капіталізму він інтерпретував ідеї вільної
конкуренції, вільного ринку, а після великої економічної кризи і особливо після
другої світової війни — кейнсіанські ідеї державного регулювання економіки, соціальних
реформ, держави добробуту. В цьому аспекті консерватизм зазнав глибокої трансформації
у 70—80-х рр. Особливість цього періоду полягала у кризі лівих — від комуністичних
до соціал-демократичних — моделей розвитку. Консерватизм заповнив той вакуум, що
утворився внаслідок утрати лівими інтелектуальної підтримки, їх послаблення, дефіциту
дієздатних ідей і концепцій на лівому фланзі. Привабливість моделей і рецептів,
що пропонували консерватори, сприяла тому, що змінилося ставлення до консерватизму
як ідеологічного феномену в 70—80-х рр. Відразу після другої світової війни більшість
політичних партій консервативної орієнтації в європейських країнах не ризикували
брати назву «консервативні», боячись ототожнення з фашизмом і
реакцією. Нині фашизм із його претензіями на «революційний консерватизм» в
очах багатьох представників гуманітарних і соціальних наук Заходу пішов у
небуття. В цілому, якщо раніше консерватизм був непопулярним терміном, то
наприкінці 70-х рр. він знову набув популярності. В європейських країнах
виникли політичні партії під назвою «консервативна», щоправда, з доповненням
«прогресивна», «народна», «демократична». Прихід до влади у США 1980 р. Р.
Рейгана та його друга перемога 1984 р., перемога консервативної партії на чолі
з М. Тетчер в Англії тричі поспіль, підсумки парламентських і місцевих виборів
у ФРН, Італії, Франції показали, які ідеї та принципи, що обстоюють ці сили,
поділяють досить широкі верстви населення, що йдеться про глибоке, не обмежене
національними рамками явище. Значне місце в конструкціях сучасних консерваторів
посідають проблеми свободи, рівності, влади, держави, демократії. Підкреслимо,
що більшість консерваторів вважають себе захисниками прав людини і головних
принципів демократії. Не відкидаючи плюралістичну демократію, вони
висловлюються за критичний підхід до неї. При цьому вони глибоко переконані в
тісному взаємозв'язку між капіталізмом і демократією.
Сучасним
консерваторам притаманне амбівалентне ставлення до держави й пов'язаних із нею
інститутів. З одного боку, в очах консерваторів держава — це джерело й захисник
закону і моралі, — адже без сильної держави суспільство може опинитись у стані анархії.
Їм властиве позитивне, часто авторитарне, ставлення до держави,
що, своєю чергою, передбачає й породжує антиіндивідуалізм. Хоча захист приватної
власності, ринку, особистої свободи є формальним принципом консерватизму, він
рідко має підґрунтям індивідуалістичну філософію і завжди відповідає вимогам стабільності
й спадкоємності. З іншого боку, сильна держава може стати інструментом знищення
індивідуальної свободи. Тому теоретики консерватизму постійно підкреслюють важливість
спільнот людей, що менші за розміром, ніж держава. За необхідності вибору між індивідом
і суспільством значна частина консерваторів ставить на перше місце суспільство.
Саме суспільство, на думку консерваторів, значно ширше від уряду, історично, етично
і логічно вище за конкретного індивіда. Права людини мають одночасно і природний,
і соціальний характер: природний тому, що належать людині, яку створив Господь як
частину великого плану природи, а соціальний через те, що людина може скористатися
цими правами лише в організованому суспільстві. Уряд — це політична зброя суспільства,
покликана забезпечити й захищати природні права людини, а стабільна та ефективна
економіка — це злиття індивідуального підприємництва, групової кооперації та урядового
регулювання.