Як
поняття «лібералізм» потрапив до політичного словника Європи у ЗО—40-х рр. XIX
ст. Але його ідейно-теоретичне коріння і перші спроби практичного втілення (в Англії
та США) сягають XVII—XVIII ст. Ідейно-моральне ядро класичного лібералізму утворили
такі положення: абсолютна цінність людської особистості та рівність від народження
всіх людей; автономія індивідуальної волі; раціоналізація й доброчинність діяльності
людини; визнання невідчужуваності прав людини на життя, свободу, власність; створення
держави на основі загального консенсусу з метою збереження й захисту природних
прав людини; договірний характер відносин між державою та індивідом; обмеження
обсягу і сфер діяльності держави; захищеність від державного втручання в особисте
життя людини і свобода її дій (у рамках закону) в усіх сферах
суспільного життя; утвердження вищих істин розуму як орієнтирів у виборі між
добром і злом, порядком та анархією.
Лібералізм
— це насамперед уявлення про самодостатність особистості та її прихильність до свободи,
яка сама є цінністю. Але специфіка лібералізму. передбачає не «дух свободи» як такий,
а розроблення інституціонально-правових умов його забезпечення. Комплекс цих умов
створює систему конституціоналізму, яка дозволяє в принципі вирішити дилему: закони
створюються самими людьми (правління народу) — нема нічого вищого від закону (верховенство
закону). Система конституціоналізму своєю чергою спирається на правила й процедуру
творчого представництва і містить:
1.обмеження
діяльності законодавців, суворо регламентоване процедурою законотворення і встановленням
певних його меж, аби воно не могло порушувати основних прав і свобод громадян;
2.механізми
забезпечення відповідності нового законодавства всій системі верховенства законів.
Історично
виникнення класичного лібералізму пов'язане з появою нових для феодального суспільства
груп власників. Однак у класичному лібералізмі свобода ще не вступає в драматичні
відносини з новими капіталістичними відносинами. Свобода розглядається як рівна,
як свобода для всіх, а індивідуалізм — як розвиток і самовираження особистості
назустріч іншій особистості з огляду на загальну громадську справу.
Видатним
ідеологом буржуазного лібералізму Франції першої половини XIX ст. був Бенжамен
Констан (1767—1830). За Констаном, свобода утверджується не через владу народу,
а через незалежність індивіда від державної влади. Свобода людини — це особиста,
громадянська свобода. Права громадянина існують незалежно від державної влади і
є для неї недержавними. Протягом свого життя Б. Констан, з його слів, «захищав
той самий принцип — свободу в усьому: в релігії, філософії, літературі, промисловості,
в політиці», розуміючи під свободою торжество особистості над владою,
яка намагається управляти з допомогою насилля.
Констан
розрізняв свободу громадську (особисту) й політичну. Стародавні народи (Греції
та Риму), на його думку, знали тільки політичну свободу, яка виражалась у праві
брати активну та безпосередню участь у здійсненні політичної влади. Фактично то
була політична свобода колективу як цілого. Одначе людина за таких умов не мала
особистості, громадянської свободи, цілковито підкорялася владі всього суспільства
— все підлягало жорсткому регламентуванню й контролю з боку держави (релігія, господарство,
сім'я, власність). За нових часів на перший план вийшла саме громадянська свобода.
Вона полягає в незалежності приватного життя індивіда від політики і
складається з низки особистих прав, необхідних для вільного економічного
розвитку. Рух за громадянську свободу, відзначав Констан, лежить в основі
сучасної історії. В особистих правах реалізується творча енергія нових
народів. Отже, ядро свободи у нових народів — в особистих правах людини.
Політична свобода, а отже, й держава, на думку Констана, в цілому служать лише
засобом забезпечення громадянської свободи. Влада, яка порушує громадянську
свободу, перетворюється на тиранію, ліквідує підвалини власного існування.
Звідси висновок: політична влада, хоч би кому вона належала — монарху чи
народові, не може бути абсолютною. Межі її — у правах особистості.
Визначним
теоретиком класичного лібералізму був також англійський мислитель Ієремія Бейтам
(1748—1832). У творах «Принципи законодавства», «Керівні основи конституційного
кодексу для всіх держав» він розробив теорію утилітаризму. Провідна ідея вчення
Бентама — принцип корисності. В основі всіх дій людини, на його думку, лежить практична
вигода, тісно пов'язана з почуттям задоволення. Мета людини — шукати задоволення
та уникати страждання. Корисність здатна запобігти будь-якому злу і досягти блага.
Корисність — основа соціальних відносин. Вона формує соціальні якості людини. На
думку І. Бентама, кожен турбується про себе і визнає свою вигоду. Загальне благо
являє собою лише сукупність індивідуальних благ — суму, що дає «найбільше щастя
найбільшій кількості людей». У цій формулі полягає, на думку Бентама, головний
закон соціально-політичного життя. Для нього особистість (її вигода і щастя) виступає
як мета, а держава — це засіб. І. Бентам відкидає революції та покладається на
реформи.
Завдання
держави Бентам бачив у тому, щоб на основі корисності забезпечити найбільше щастя
для найбільшої кількості людей. Цієї мети можна досягти через політику лібералізму:
вільний розвиток капіталістичних відносин, а також демократизацію державних інститутів.
Бентам наголошував, що загальне щастя і соціальна гармонія можливі в межах капіталізму
завдяки вільній конкуренції приватних ініціатив. Принцип корисності реалізується
за умов політичної свободи та безпеки держави. Він вважав, що цьому перешкоджають
два внутрішні вороги: перший (ворог неофіційний) — громадяни, які ламають закон,
коять злочини; другий ворог — офіційні посадові особи, які порушують закон і свавільно
діють. Гарантією політичних свобод, громадянських прав є певний механізм державної
влади. На думку І. Бентама, у представницькій демократії посадові особи мають бути
підконтрольні народові. Вища законодавча влада репрезентується представницькими
зборами, які формуються на підставі загальних, щорічних, прямих виборів за таємного
голосування.
Як
політична течія лібералізм розвивався не лише в Західній Європі, США, а й у Російській
імперії. Виникнення в Росії в першій половині XIX ст. ліберальних державно-правових
ідей і теорій було обумовлено насамперед розвитком капіталістичного ладу, постійним
зростанням кількості мануфактур із застосуванням вільнонайманої праці, розвитком
внутрішньої та зовнішньої торгівлі. Розуміння того, що всьому перешкоджає кріпосне
право, підсилювало спостереження економічних успіхів передових країн Європи. Буржуазія,
яка тільки зароджувалася, не склалась у самостійний клас, була економічно й політично
слабкою, тісно пов'язаною з феодально-абсолютистською системою. Тому російський
лібералізм мав не лише помірний, обмежений, а й напівкріпосницький характер. Його
ідеологи обстоювали співіснування буржуазно-ліберальних закладів влади з феодально-кріпосницькими
порядками. Найвпливовішими представниками ідеології лібералізму в Росії початку
XIX ст. були М. Мордвинов (1754—1845) і М. Сперанський (1772—1839).
М.
Сперанський пояснював походження держави договірною теорією. Кріпосне право називав
таким, що суперечить природі людини. У деяких працях він навіть проголошував народ
творцем конституції, а її саму — фіксацією потреб, що їх пред'являв народ. Сперанський
виступив за перехід до конституційної монархії. Дуже обережно він критикував самодержавство,
за якого жоден із державних закладів «не має особистої сили», і висунув ідею створення
«корінних» (конституційних) законів, які стануть на заваді тому, хто схоче скористатися
своєю необмеженою волею з лихими намірами. Російський реформатор звернув серйозну
увагу на проблему поділу влади. Відділяючи законодавчу владу від виконавчої, він
надавав можливість прийняття «корінних» законів, основних громадянських, кримінальних
та інших законоположень виключно законодавчому органові. Що ж до власне конституційних
проектів Сперанського, то вони мали компромісний та обмежений характер.
В
останній третині XIX ст. почав складатися новий тип лібералізму — неолібералізм,
або «соціальний» лібералізм (Дж. Гобсон, Т. Грін, Ф. Науман, Дж. Джеліотті, Дж.
Дьюї та ін.). Під назвою «кейнсіанство» поступово утвердилася відповідна система
економічних поглядів, яка передбачала посилення економічної та
соціальної ролі держави.
Неолібералізм
як політична доктрина існує і в Україні. Його прихильники дедалі активніше виступають
за створення механізму вільного ринку, забезпечення умов для різних фори економічної
діяльності, розвиток конкуренції. Приміром, Ліберальна партія України проголосила
такі програмні принципи: заохочення приватної власності як матеріальної основи
свободи особи; вільне підприємництво як засіб реалізації економічної свободи особи
за змагальності різних форм власності; відродження національної культури, гуманізація
виховання та освіти; створення правової держави як протидії дестабілізації суспільства;
приватизація економіки, деполітизація й деідеологі-зація науки й культури.