Політична соціалізація розглядається в політології
як процес включення індивіда в політичну систему, процес засвоєння ним
знань,переконань, цінностей та навичок
поведінки, властивих політичній сфері. В ході політичної соціалізації
формується політична свідомість особистості, її політична поведінка,
відбувається її становлення як громадянина.
Можна виділити дві моделі політичної
соціалізації,кожна з яких розкриває
основні механізми впливу суспільства на формування політичної свідомості і
поведінки громадянина:
1/ модель підкорення, характерна для
суспільства з високим рівнем реґламентації політичного і суспільного життя
взагалі. Для цієї моделі є характерними механізми відбору, припису і контролю.
Суспільство відбираєна ту чи іншу роль людейз відповідними якостями та здібностями, що відповідають
необхідним соціальним умовам.
2/модель інтересу, характерна для
ліберально-демократичних суспільств. Особистість сама вибирає соціальну роль на
основі "властивих їй потреб, інтересів, цінностей.
Політична свідомість – це
сприйняття суб’єктом тієї частини дійсності, яка пов’язана з політикою і в яку
включений він сам, а також пов’язані з нею дії і стани. В цілому політична
свідомість характеризує рівень уявлень суб’єкта про політику і раціонального до неї відношення.
Окремого аналізу потребує масова
політична свідомість, яка формується навколо питань, що мають актуальний політичний
зміст для досить великої кількості громадян /справедливість, демократія, порядок,
стабільність тощо/. Масова політична свідомість відображає рівень очікувань людей
і оцінку своїх можливостей впливати на політичні процеси. Масова політична свідомість
визначає тип і рівень політичної культури суспільства і обумовлює найбільш типові,
масові варіанти політичної поведінки.
Політична культура включає історичний
досвід, пам’ять соціальних спільностей і окремих людей у сфері політики, їх орієнтації,
навички, що впливають на політичну поведінку. Американські дослідники Г.Алмонд і
С.Верба визначають політичну культуру як систему емпірично фіксованих оцінок, переконань,
почуттів, символів та цінностей, що визначає ті параметри, в межах яких та чи інша
політична дія вважається легітимною. На основі порівняльного аналізу політичної
культури п’яти країн /США, Великобританії, ФРН, Італії та Мексики/ автори запропонували
власну типологізацію політичної культури, виділивши три її "чисті” типи:
Патріархальний -який формується в умовах вождизму, віри у всесилля
одного керівника /патрона нації/. Така політична культура характеризується відсутністю
у підданихінтересу до політичної системи,
механізмів її функціонування та ефективності, невисокою активністю участі. Для неї
характерна орієнтація скоріше на місцеві цінності та традиції /роду, клану, регіону/
і поширеність корпоративізму та сімейності.
Підданицький тип характеризується
сильною позитивною орієнтацією на політичну систему і низьким рівнем власної участі.
Люди підкорюються центральній владі, чекаючи від неї захисту і соціальних гарантій,
одночасно ї довіряючи їй і побоюючись її диктату.
Активістський тип передбачає політичну
активність, раціональну політичну поведінку, повагу до цивілізованих норм і правил
політичного життя. Тобто громадяни активно зацікавлені у справах суспільства і намагаються
особисто приймати в них участь. Така політична культура передбачає включеність громадян
в різні громадсько-політичні організації для захисту власних інтересів.
Політична культура кожної окремої
країни найчастіше являє собою складне і своєрідне переплетення названих "чистих”
типів .На формування політичної культури впливають такожрівень соціально-економічного розвиткукраїни, особливості національної культури, конкретного
політичного режиму. Стосовно останнього,
спеціалісти виділяютьдві основні моделі політичної культури – тоталітарно-авторитарну та ліберально-демократичну.
Для тоталітарно-авторитарної політичної культури характерним є пріоритет
колективістських якостей і потреб громадянина над його індивідуальними якостями
і потребами. Державні інтереси визнаються вищими і важливішими інтересів
окремих громадян та соціальних груп /на зразок радянського "раньше думай о
Родине, а потом о себе”/.Причому така
політична свідомість і цінності суспільства формуються державою та партією цілеспрямовано
і централізовано. В цьому напрямку працює загальнодержавна система засобів
масової інформації, політична цензура, що робить політичне інформування
громадян планомірним, однонаправленим і дозованим. Для такої політичної
культури характерна і специфічна "стандартизована” мова, в якій переважають
наказові і спонукальні форми,категоричність, шаблонність. Прояви політичної активності громадянзаохочуються рідко і тільки в тих формах, які
демонструють лояльність до влади і її підтримку.
Ліберально-демократична модель
політичної культури характеризується перш за все переважанням в системі цінностейправ і свобод громадянина перед правами держави,
і становлення такої культури є умовою формування правової держави. Це"відкрита” політична культура, що формується в
умовах існування вільних і альтернативних засобів масової інформації, свободи слова
і друку, без жорсткого контролю цього процесу з боку держави/ за винятком інформації
екстремістського, насильницького спрямування/. Така політична культура передбачає
і різноманітні форми політичної поведінки.
Функції політичної культури в суспільстві:
1.визначає межі легітимності влади;
2.формує мету і зразки для наслідування
/еліта – низам через систему прошарків/;
3.забезпечує конформність та керованість
завдяки одностайності оцінок та поведінки;
4.автоматизує поведінку мас в політичній
сфері, звільняючи від необхідності думати та вибирати там, де людям принципово не
вистачає компетентності.