У поняття "демократія” має
декілька визначень. Одне з
них належить американському президенту Аврааму Лінкольну (1809-1865):
демократія - це "правління народу, обране народом і для народу”.
Найчастішедемократію розуміють та
пояснюють як "влада народу” або "народовладдя” (греч. demos-народ + cratos -
влада). Словникове визначення: це політичний режим, при якому встановлене та здійснюється
на практиці народовладдя, закріплені в законах свободи та рівноправ’я громадян.
Першою історичною формою демократії була антична демократія.ПервиннерозуміннядемократіїрозвинулоьпісляреформКлісфенав 507 р. дон.еВонадосяглакласичнихформуСтародавніхАфінах,місті-державі.
ЧаснайбільшоїмогутностіАфінтанайвищийрозвитокдемократіїприпадаютьнадобуПерікла. Періклписав: " Унасдержавнийустрійтакий, щонесхожийнаінші: швидшемисамієприкладомдляінших... Іназиваєтьсянашустрійдемократією,
томущоутворюєтьсянезменшості,
азаінтересамибільшості;
зазаконамивприватнихсуперечкахвсімаютьоднаковіправа,
небуваєтакого,
щолюдина,
якаможепринестикористьдержаві, позбавленадоцьогоможливості, бонекористуєтьсядостатньоюповагоювнаслідокбідності". ЗачасівПерікла (5ст. дон.е.) інститутиафінськоїдемократіївідрізняланайбільшазавершеність. Арістотель, якийвивчавполітичнийустрійгрецькихміст-держав, бачиввустановінародногосудувирішальнийкрокдоустановленнядемократіївАфінах.
Основними характеристиками класичної афінської демократії
були:
1)рівні права громадян у здійсненні законодавчої та
судової влад;
2)суверенна влада належала всім громадянам поліса;
3)поширення суверенної влади на всі сфери діяльності
міста-держави;
4)різні методи обрання кандидатів на громадські
посади(безпосередні вибори,
жеребкування, система ротації);
5)відсутність пільг, за допомогою яких обрані на
громадську службуособи - державні
діячі, відрізнялись би від звичайних громадян;
6)короткочасний мандат усіх посад, що їх вибирали;
7)звітність посадових осіб;
8)оплата праці державних функціонерів, обраних на ці
посади.
Сучасна демократія це представництво інтересів, а не
станів. Як учасники політичного життя, усі громадяни в демократичній державі
рівні. З погляду договірної теорії походження держави рівність політичних і
цивільних прав пояснюється тим, що кожний з індивідів, що вступив у договір,
вважав інших його учасників рівними собі, і тільки на таких умовах міг бути
укладений договір, визнаний усіма.
Рівність ця двоякого роду: рівність перед законом і
рівність політичних прав. Не випадково богиню правосуддя - Феміду зображують у
виді жінки з вагами в руках і пов'язкою на очах - символами неупередженості
богині, об'єктивності правосуддя. Рівність політичних прав припускає, що кожний
громадянин має право обирати і бути обраним; на усіх рівною мірою поширюються
воля слова, друку, зборів, мітингів та інші права, закріплені законом.
Формально юридичними принципами демократичної держави
є наступні:
1) визнання
народу вищим джерелом влади;
2) виборність
основних органів держави;
3) рівноправність
громадян (насамперед рівність виборчих прав);
4) підпорядкування
меншості більшості при прийнятті рішень.
Не праві ті, хто вважає демократію ідеальним політичним
режимом. На практиці демократія не є владою народу. Керують уряди, урядові чиновники.Відомий французький державний діяч,
історик і літератор Алексис де Токвиль ще в 1835 році помітив, що недоліки і
слабості демократичного правління, легко видні, вони доводяться очевидними
фактами (складність прийняття рішень, тривалі обговорення того або іншого
питання і т.д.), тоді як його сприятливий вплив виявляється непомітним,
схованим образом. Недоліки його уражають з першого ж разу, а його гарні якості
дізнаються тільки з часом.