Як
поняття лібераллізм потрапив до політичного словника Європи у 30-40 рр. 19ст.
Але його ідейно-теоретичн коріння і перші спроби теорентичного втіллення (в
Англії та США ) сягають 17-18ст. Ідейно-моральне ядро класичного лібералізму
утворили такі положення : абсолютна цінність людської особистості та рівність
від народження всіх людей; автономія індивідуальної волі; раціоналізація й
доброчинність діяльності людини; визнання невідчужуваності прапв людини на
життя, свободу, власність; створення держави на основі загального консенсусу з
метою збереження й захисту природних прав людини; договірний характер відносин
між державою та індивідом; обмеження обсягу й сфер діяльності держави;
захищеність від державного втручання в особисте життя людини і свобода дії ( у
рамках закону) в усіх сферах суспільного життя; утвердження вищих істин розуму
як орієнтирів у виборі між добром і злом, порядком іанархією.
Лібералізм
- це насамперед уявлення про самодостатність особистості та її прихильність до
свободи, яка сама є цінністю. Алеспецифіка лібералізму передбачає не "дух
свободи" як такий, а розроблення інституціонально-правових умов його
забезпчення . Комплекс цих умов створює систему конституціоналізму, яка дозволяє
в принципі вирішити дилему: закони створюються самими людьми ( правління
народу) -- нема нічого вищого від закону ( верховенство закону). Система
конституціоналізму в свою чергу спирається на правила й процедуру творчого
представництва і містить : 1) обмеження діяльності законодавців, суворо
регламентоване процедурою законотворення і встановлення певних його меж, аби
воно не могло порушувати основних прав і свобод громадян; 2) механізми
забезпечення відповідності законодавства всій системі верховенства законів.
Історично
виникнення класичного лібералізму пов"язане з появою нових для феодального
суспільства груп власників. Однак у класичному лібералізмі свобода ще не
вступаєв драматичні відносини зновими
капіталістичними відносинами. Свобода розглядається як рівна, як свобода для
всіх, а індивідуалізм -- як розвиток і самовираження особистості назустріч
іншій особистості з огляду на загальну громадську справу.
Видатним
ідеологом буржуазного лібералізму Франції першої половини 19ст. був Бенжамен
Констан. За Констаном, свобода утверджується не через владу народу, а через
незалежність індивіда від державної влади. Свобода людини -- це особиста
громадянська свобода. Права громадянина існують незалежно від державної влади і
є для неї недержавними. Протягом свого життя Б. Констан, з його слів,
"захищав той самий принцип -- свободу в усьому: в релігії, філософії,
літературі, промисловості, в політиці", розуміючи під свободою торжество
особистості над владою, яка намагається управляти з допомогою насилля.
Спочатку
воно використовувалося в Іспанії де в1812р. лібералами називали групу
делегатів-націоналістів в кортесах (іспанський різновид парламенту). Потім воно
ввійшло в англійську та французьку, пізніше в інші європейські мови.
Ще
в добу середньовіччя, коли в Європі посилювався абсолютизм, англійці змогли
обмежити владу монарха. Кінцевим пунктом багатовічного процесу поступової
лібералізації англійської держави стало прийняття у 1215р. першого праобраза
сучасних конституцій -- Великої Хартії Вольностей. Вона проголрошувала право
громадянина на власну свободу і безпеку.
Учасники
Англійської буржуазної революції середини17ст., Славної революції 1688р., Війни
за незалежність США керувалися багатьма з тих ідеалів і принципів, які пізніше
стали складовою частиною ліберального світосприйняття. "Декларація
незалежності США" стала першим документом, в якому ці ідеї та принципи
отримали формальне висловлення.
Все-таки
поворотним моментом у формуванні лібералізму, а також і в розмежуванні основних
течій западної політичної думки Нового і Новітнього часу треба вважати Велику
французьку революцію. Один з її головних політмико- ідеологічних документів --
"Декларація прав людини" -- по суті легітимізувала ті ідеї,цінності,
які пізніше стали найважливішими системотворчими складовими класичного
лібералізму.
Основними
характеристикамиліберального режиму є :
1)
розподіл влад на законодавчу, виконавчу, судову гілки.
Як казав ще в 18ст. Монтеск"є, суспільство може
проконтролювати тільки ту владу, яка роздроблена і її окремі частини
протипоставлені одна другій.
2)
абсолютна свобода особистості;
3)
майже повне обмеження компетенції і сфери діяльності держави, її
невтручання в справи громадського суспільства, економічні, соціальні, духовні
процеси. Але держава повинна гарантувати права і свободи своїм громадянам; одже
вона взаємодіє з суспільством при невиконанні, порушеннях законів.
4)
відсутність контролю держави при ліберальному режимі призводить домонополій
у різних сферах життя суспільства; монополія в політиці -- при владі
знаходиться тільки одна партія, інші партії не є їй противагою і не конкурують
з нею. Це , звичайно, впливає на продуктивність її роботи, на правильність прийнятих
рішень. Монополії в економіці -- відсутність рівної конкуренції спочатку
призводить до економічного зростання, але потім викликає спад в економіці.
Демократичний
режим навпаки розбиває монополії та створює умови для рівної конкуренції.