Політичний режим ( від франц. „regime” ) - державний, суспільний устрій, спосіб правління) - це концентрована характеристика системи, що функціонує з позицій конкретно-історичних принципів її легітимності.
Поняття "політичний
режим”охоплює не весь змістпоняття
"політична система”, а лишеполітико-владний,тобто характер
відносин між тими, хто володарює і хто підпорядковується. Наприклад, вимоги
студентів до органівдержавної влади як
політичне явище можна включити узміст
політичної системи. Однак, коли ми прагнеморозглянути характер відносин між студентами і державою зпогляду суспільних впливів на владу, тоді це
буде змістом поняття "політичний режим”.
Отже, поняття "політичний
режим” може означати:
1)процесуальні аспекти інститутів політичної системи,взаємодію суб’єктів політичного процесу в
структуріполітичної системи;
2)способи і механізми розподілу влади у політичному
просторі;
3)характер відносин між політико-владними і політико-невладними
суб’єктами;
4)характер відносин між політичними і неполітичними
інститутами.
У вітчизняній
і політологічній літературіприйнято розглядати
політичний режим як елемент
формидержави поряд з іншими елементами
– формою державного правління та формою державного устрою. Однак такийпідхід нелогічний, тому що, по-перше, обсяг поняття
"політичне”ширше, ніж поняття "державне”,
по-друге, у відкритомусуспільстві політична
влада охоплює не тільки державніінститути;
по-третє, поняття "політичний режим” охоплює процес всіх структурних елементів політичної
системи наінституціональному, груповому,
інтеракціоністському рівнях.
Політичний режим розкриває
характер відносин між:
1)державою і громадянами;
2)вищими органамидержавної влади (главою держави,урядом, парламентом, вищими судовими органами);
3)державою і органами регіонального і місцевого
самоврядування, а у федеративних державах – між державою ісуб’єктами федерації;
4)державою і партіями;
5)правлячими елітними групами і опозицією;
6)виборчою системою і формою державного правління;
7)партією і групами тиску;
8)ідеологічними і неідеологічними формами політичного
процесу.
Сутність політичного
режимувизначається тим, що у державі є пріоритетним
правда держави
чи права особистості, в якій мірі держава визнає,гарантує або обмежує чи фальсифікує права, передбачені
Загальною декларацією правлюдини і різноманітними
міжнародними конвенціями, що стосуються механізму реалізації всієї сукупностіполітичних, громадянських, соціально-економічних
і соціально-культурних прав, чи існують у державі порушення прав людини (мотиви,
форми, масштаби тощо).
Характеристика політичного режиму передбачає не тільки
юридичні гарантії
здійснення
прав і свободгромадян, а також ступінь розвину
тості структур судового і несудового захисту цих прав, ступінь зрілості інститутівгромадянського суспільства, здатних не дозволити
політичнійвладі виходити за рамки правового
поля. Скажімо, сучаснідемократичні конституції
існують в багатьох слабо- ісередньо розвинутих
країнах, однак ступінь правового захиступрав громадян недостатній порівняно з високо розвинутими країнами.
Наступною істотною ознакою політичного режиму єрозподіл влади між вищими державними
органами:главою
держави, урядом, парламентом, вищими судовими інстанціями, їх механізм
стримувань і противаг. Тут можеіснувати
режим злиття влади (монархія), режим співпраці влади (парламентська
республіка), режим вираженого дуалізму виконавчої влади (президентсько-парламентська
республіка). Крім цього, необхідно сказати про обсяг прерогатив тієї чи іншої
гілки влади, а також чіткість правових меж компетенції між ними. Скажімо,
великий обсягповноважень виконавчої
влади веде до авторитаризму, азаконодавчої – до охлократичної олігархії.
Якщо допускати дуалізм дуалізм виконавчої влади, то при
різних рівнях розвитку суспільства він може мати різні наслідки. В перехідному
суспільстві дуалізм виконавчої влади ослаблює її ефективність, призводить до
розпилення повноважень між президентськими і урядовими структурами. А у високо
розвинутих суспільствах цей феномен ослаблює концентрацію владних повноважень,
забезпечує баланс перерозподілу владних повноважень між главою держави іпарламентом в залежності від партійного представництва.
Оптимальним співвідношенням між виконавчою і законодавчою
владою можна вважати:
1)чіткий розподіл влади (США);
2)сильні президентські прерогативи в перехідних
суспільствах, відсутність дуалізму влади (Латинська Америка, СНД);
3)сильний однопартійний уряд і однопартійна опозиція, арбітражна
роль глави держави (Великобританія);
4)сильні прерогативи парламенту при колегіальних
консенсуальних типах партійної співпраці (Австралія, Швеція).
Найбільш невдале
співвідношення між гілками владиможе виникнути
присильних повноваженнях парламенту в порівнянні
з виконавчою вадою у політично неструктурованому суспільстві (досвід Росії, України
в доконституційний період) або при обмежених прерогативах парламенту при значно
розширених (авторитарних) повноваженнях президента (Білорусія). Однак, незалежно
від співвідношення між вищими державними органами виконавчої і законодавчої влади,
ступінь демократії залежить від механізму формування судової влади, її
спеціалізації, автономії,внутрішньосудового і парламентського контролю. Якщо судова влада залежить
від інших гілок влади, не має сильних внутрішніх механізмів контролю, вона може
статиінструментом в руках
можновладціві плутократів. Отже, різнікомбінації компетенцій вищих органів
державної влади слідоцінювати
неоднозначно, враховуючи ступінь цивілізаційноїзрілості суспільства, а також масштаби модернізацій нихперетворень.
Політичний режим також залежить від співвідношенняповноважень між центральною владою і суб’єктамифедерації, органами самоврядування.Тут важливо врахувати,по-перше,
виняткову і спільну компетенції між державнимиорганами, органами суб’єктів федерації (квазідержавними),а також автономними областями; по-друге,
компетенціїдержавних органів і
місцевого самоврядування;потретє,
компетенції представницьких і виконавчихорганів регіонального і місцевого самоврядування.
Такий підхід дає можливість виявити різні масштаби,форми, межі централізації і децентралізації,
розкрити їх якз погляду історичного
генезису, так і з погляду сучасноїдіяльності. Скажімо, в сучасних умовах не можна форсувати процес
децентралізації, якщо немає історичних передумов, з одного боку, з іншого –
довго зберігати централізоване державне управління, як неефективну структуру
всучасних умовах.
Досвід європейських держав
свідчить, що співвідношенняміж
державними, регіональними і місцевими владними структурами залежить від
історичних традицій, етнокультурної і територіальної специфіки регіонів,
протяжності території і кордонів, правової і громадської культури населення.
Наприклад, Німеччині вдалося поєднати принципи історичної децентралізації з
гнучкими і одночасно жорсткими формами цивілізованого державного управління.
Відносини між державою і
партіями можуть передбачити різноманітні впливи партій на державу і держави
напартії. Крайнощами тут є монополія
партії та її зверхність над державою і безпартійне формування державної влади.
Невдалим варіантом можна вважати також відсутність партій-лідерів, здатних
забезпечити урядову стабільність. Зпогляду
істотної ознаки політичного режиму важливо знатиідеологічні й організаційні типи партій, їх
джерела фінансування, механізми контролю держави за фінансовою діяльністю
партій. Якщо партії користуються тіньовими джерелами фінансування,
непідконтрольними державі, то їх вжеможна вважати потенційними претендентами на мафіозніспособи політики.
Крім того, з’ясування істотної
риси політичного режиму має значення вивчення відносин між партійними лідерами,
партійною елітою, партійним апаратом і партійною масою, механізмів політичної
мотивації, закладених уорганізаційній
структурі партії. Брак сучасних механізмівполітичної мотивації, інертність політичної маси, незнаннянею закономірностей політики створюють
партійним клікам сприятливі умови для маневрування у своїх власних інтересах,
випрошуючи посади у правлячої державноїверхівки і віддаючи в жертву своїм кон’юнктурним вигодам стратегічні
цілі партії.
Важливою рисою політичного
режиму є відносини міжправлячою елітою
і опозицією. Тут береться до уваги юридичний статус опозиції, форми легітимності,
її типи (партійний, громадський, військовий, революційний, терористичний), а
також масштаби опозиційного впливу на суспільство. При недорозвинутій партійній
системі опозиційні силинеспроможні
вести достойну конкуренцію з правлячоюдержавною верхівкою.
Співвідношення виборчої системи
і форми державного правління дають змогу найбільш точно відобразити
істотніриси сучасних демократичних
політичних режимів. Прианалізі такого співвідношення
чітко простежується, що, по-перше, кожні виборча система може бути ефективною
залежно від формдержавного правління і
політичної культури; по-друге, що найбільш неефективною є пропорційна виборча
система при сильній президентській формі правління; по-третє, що в перехідних
суспільствах важливо черезвиборче
законодавство стимулювати партійну конкуренцію; по-четверте, для детінізації
державної влади важливовдосконалювати
механізми і процедури висування кандидатів,виборчих цензів, голосування і відповідальності за порушення виборчого
законодавства.
Якщо є цивілізований тиск
громадськості на політичнувладу з метою
захисту своїх інтересів, то забезпечуєтьсяпевний баланс соціальних сил, і, як наслідок цього, зростає рівень партійної
конкуренції. У випадку домінуванняінтересів окремих соціальних груп, сильних в майновому, фінансовому чи
ідеологічному впливі, партії, прикриваючись"народними інтересами”, апелюють до народних інстинктів, а насправді
вимушені виражати стратегію монопольних груп. До цього слід додати, що
соціальна стратифікація, якавідтворює
цивілізований тиск громадськості на владу, є більшприскорюючим процесом партійної конкуренції,
ніж йогостимулювання виборчим
законодавством.