Право
(як юридичне явище) і держава виникають водночас, вони обопільне залежні.
Зокрема, слід мати на увазі, що соціальні причини, внаслідок яких сформувалось
об'єктивне юридичне право, є тими самими, що й причини, які спонукали до утворення
держав (тому й немає потреби ще раз висвітлювати ці чинники стосовно такого
права).
Право
залежить від держави:
у його виникненні, походженні; сталості й недоторканності;
здійсненні,
впровадженні в життя; у розвитку, вдосконаленні і в авторитетності, нарешті
престижі.
Держава
залежить від права:
у своїй організації, побудові, структурі; у вдосконаленні, розвитку;
у
здійсненні її функцій; в авторитетності, престижі.
Коли
йдеться про здійснення функцій держави, то розрізняють його правові й неправові
форми. Правові форми виконання функцій держави — це такі її дії, які
полягають у вчиненні (зокрема, у прийнятті, встановлені, виданні) правових (юридичних)
актів.
Правовий
(юридичний) акт —це формально-обов'язкове волевиявлення держави ( її органу або
уповноваженого нею суб'єкта).
Залежно
від різновиду найчастіше використовуваних державою юридичних актів розрізняють
такіправові форми виконання Ті функцій:
-
установча діяльність
(утворення, реорганізація, Ліквідація органів та інших організацій держави);
-правотворча діяльність (встановлення
або • санкціонування правових (юридичних) норм, тобто формально-обов'язкових
правил поведінки загального характеру);
-правозастосовна діяльність
(встановлення, на основі й відповідно до юридичних норм, індивідуальних
формально-обов'язкових правил поведінки щодо тих суб'єктів, які мають
здійснити ці норми);
-правоохоронна діяльність
(застосування заходів примусу щодо тих осіб, які порушують приписи юридичних
норм).
Неправові
форми виконання функцій держави: матеріально-технічна діяльність (виробництво
певних благ, надання послуг); організаційна діяльність (здійснюване
неюридичними засобами, тобто без видання юридичних актів, встановлення
зв'язків, взаємин між виконавцями закону, спрямування їхньої поведінки на
виконання закону).