У
слов'янських мовах словом (терміном) «право» позначаються поняття, які
відображають різні соціальні явища. Явище, що виникає та існує незалежно від
держави, має загальносоціальну природу, є загальносоціальним феноменом. Інше
явище, котре має ту ж назву — це наслідок виключно державної діяльності,
втілення її волевиявлення. Зважаючи на це, необхідно розрізняти відповідно право
загальносоціальне і, так би мовити, спеціально соціальне, умовно кажучи,
юридичне.
Загальносоціальне
право — це
певні можливості учасників суспільного життя, які об'єктивно зумовлюються
рівнем розвитку суспільства і мають бути загальними та рівними для всіх однойменних
суб'єктів.
Залежно
від виду носіїв цих можливостей розрізняють права людини; права сім'ї, нації
(народу), інших соціальних спільнот (класів, прошарків, груп, громадських
об'єднань, трудових колективів тощо); права людства.
2.
Поняття основних прав людини
Основні
права людини
— це певні можливості людини, котрі необхідні для її існування та розвитку
в конкретно-історичних умовах, об'єктивно визначаються досягнутим рівнем
розвитку людства (економічним, духовним, соціальним) і мають бути загальними
та рівними для всіх людей.
Отже,
по-перше, це певні свободи людини, тобто її спроможність діяти певним
чином або ж утримуватися від певних вчинків з тим, щоб забезпечити собі
належне існування, розвиток, задоволення тих потреб, які сформувались. І якщо
йдеться про основні права, то під ними слід розуміти саме такі
можливості, без котрих людина не може нормально існувати. Що значить
«нормально»? Відповідь на це запитання зумовлюється біологічною і соціального
обґрунтованістю потреб людини. Варто
наголосити,
що самі потреби як результат історично-природного та соціального розвитку
людини не є незмінними.
По-друге, зміст і обсяг
можливостей людини залежать насамперед від можливостей усього суспільства,
головним чином від рівня його економічного розвитку. І з цього боку права
людини — явище цілком соціальне: породжуються вони самим суспільством.
По-третє, ці можливості за їх
основними, «початковими» показниками, «дозами» мають бути рівними, однаковими
в усіх людей. Лише тоді вони будуть правовими (від слів «правильний»,
«справедливий», «праведний» тощо).
Тому,
по-четверте, вони не повинні будь-ким відчужуватись, відбиратись, відтак не
можуть вони бути і «дарунком» з боку держави або будь-якої іншої організації
чи особи.
У
різних організаціях (зокрема міжнародно-правових) та в національному
законодавстві, в науковій, публіцистичній літературі часто-густо вживається
вираз «права і свободи людини». Проте відмінність між правами і свободами як
соціальними явищами, а також між відповідними поняттями (якщо не вважати їх
тотожними) ще й донині однозначно не з'ясована навіть на загальнотеоретичному
рівні. Тому терміни «права» і «свободи» практично використовуються як синоніми.
І якщо зміст поняття прав людини розкривається тут через філософську категорію
«можливостей», то така його інтерпретація обіймає мабуть також і поняття
свобод людини.
Розуміння
прав людини як її певних можливостей можна зустріти, так чи інакше, у працях
плеяди юристів, суспільствознавців. Що ж до інших інтерпретацій даного поняття
у сучасній науковій літературі, зазначимо лише, що вони можуть бути зведені у
найзагальнішому вигляді до таких:
1)
права людини — це певним чином внормована її свобода;
2)
права людини — це певні її потреби чи Інтереси;
3)
права людини — це вимоги про надання певних благ, скеровані суспільству,
державі, законодавству;
4)
права людини — це певний вид (форма існування, спосіб прояву) моралі.
Усі
зазначені підходи (окрім першого) відображають, як видається, досить суттєві,
проте не онтологічні, не «субстанціональні» статуси досліджуваного феномена.
І тільки категорія можливості (свободи) дозволяє найбільш адекватно відобразити
саме онтологічну соціальну сутність прав людини.