Нормативно-правові
акти неоднозначні з огляду на їх формальну обов'язковість, зокрема тому, що вони
приймаються різними суб'єктами. Ця властивість актів відображається поняттям їх
юридичної сили.
Юридична
сила
— це специфічна властивість нормативно-правових актів, яка розкриває їх співвідношення
і залежність за формальною обов'язковістю та визначається місцем правотворчого
органу в апараті держави.
Види
нормативно-правових актів за юридичною силою: закони, підзаконні акти.
Закон — це
нормативно-правовий акт вищого представницького органу державної влади або самого
народу, який регулює найбільш важливі суспільні відносини, виражає волю й
інтереси більшості населення і має найвищу юридичну силу щодо всіх інших
нормативно-правових актів.
Підзаконні
нормативно-правові акти
— це нормативні акти компетентних органів, що видаються на підставі
закону, відповідно до закону і для його виконання1.
Види
специфічних юридичних актів, які можуть набувати нормативно-правового
значення:
-акти прямого волевиявлення населення,
що фіксують результати всеукраїнського або місцевих (локальних) референдумів;
-акти Конституційного Суду (або іншого
органу конституційної юрисдикції), якщо через них втрачають чинність певні
нормативно-правові акти;
—деякі рішення певних громадських об'єднань (акти делегованої або санкціонованої державою правотворчості таких
об'єднань);
- -окремі рішення трудових колективів
(рішення зборів і рад трудових колективів);
, -судові рішення, котрими визнаються не чинними як такі, що суперечать Конституції, закону, нормативні акти
органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.