Правові
(юридичні) норми, система яких утворює об'єктивне юридичне право як особливе
соціальне явище, виникають внаслідок свідомої цілеспрямованої діяльності
державних органів (а іноді й деяких інших суб'єктів). Цю діяльність відображають
поняттям правотворчості.
Правотворчість — це діяльність
компетентних державних органів, уповноважених державою громадських об'єднань,
трудових колективів або (у передбачених законом випадках) всього народу чи його
територіальних спільностей із встановлення, зміни чи скасування юридичних норм.
Соціальне
призначення правотворчості — встановлювати стандарти, еталони, взірці поведінки
учасників суспільної життєдіяльності, тобто моделювати суспільні відносини,
які, з позицій держави, є припустимі, бажані або необхідні (обов'язкові чи
заборонені).
Йдеться,
ще раз підкреслимо, не про «дарування» громадянам (чи іншим суб'єктам) певних
можливостей, благ і, отже, не про творення прав людини, які є «природженими»
і мусять бути невідчужуваними. Мається на увазі формування саме об'єктивного
юридичного права («юридична правотворчість») у схарактеризованому вище значенні
цього поняття.
Види
правотворчості:
1)за суб'єктами — Правотворчість
державних органів, Правотворчість громадських об'єднань (які уповноважені
державою на встановлення правових норм), Правотворчість трудових колективів,
правотворчість народу (дорослого населення країни) або територіальної
спільності — референдум;
2)за способом формування юридичних норм — встановлення юридичних норм, санкціонування
(схвалення.!
загальнообов'язкове забезпечення неюридичних правил поведінки, що існували
раніше).