Здійснення
основних прав людини всіма особами, що проживають у певній країні, може
забезпечити насамперед відповідна держава: адже тільки вона здатна надати
формальної (юридичної) загальнообов'язковості тим умовам, які конче необхідні
для використання кожною людиною її основних прав. І якщо держава максимальною
мірою реалізовуватиме таку здатність, зробить це своєю основною функцією, вона
може вважатися правовою. Отже, правова держава — це держава реальних прав
людини.
Правова
держава
— це держава, в якій юридичними засобами реально забезпечено максимальне
здійснення, охорону і захист основних прав людини. Саме така держава є одним
із найвизначніших загальнолюдських політика-юридичних ідеалів.
Концепція
правової держави формувалася в історії політико-правової думки, поступово втілюючи
кращі гуманістичні здобутки соціальної теорії та практики. При цьому
використовувались окремі положення, висловлені такими видатними мислителями як
Платон і Аристотель, Т. Гоббс і Дж. Локк, Ж.-Ж. Руссо і Ш.-Л. Монтеск'є. Головним
фундатором зазначеної концепції цілком заслужено вважається видатний німецький
філософ І. Кант (хоча сам він вживав дещо інший термінологічний вислів —
«правовий державний устрій»), Серед тих, хто підтримував і розвивав ідею правової
держави наприкінці XIX — початку XX ст., були українські вчені (зокрема, Б. О.
Кістяківський, М. І. Палієнко, С. Дністрянський, А. Малицький, В.
Старосольський), відомі юристи-теоретики Росії (В. М. Гессен, С. А.
Котляревський, М. М. Корку-нов, Ф. В. Тарановський тощо) і представники багатьох
інших країн.
Вихідні
положення сучасної загальної теорії правової держави:
1)
В єдності, «зв'язці» права і держави первинним є право як загально соціальне
явище, оскільки воно виникає раніше і незалежно від держави.
2)
Держава повинна бути обмежена саме таким правом. Вона пов'язана не тільки
законами, які сама встановлює (вони, безперечно, обов'язкові і для неї), а й
загально соціальним правом — передовсім у процесі законотворчості.
3)
Найголовніше призначення такої держави — забезпечити здійснення, охорону та
захист основних прав людини.
4)
Уявлення про правову державу вирішальною мірою залежить від того, яким правом
збираються її пов'язати, як саме розуміють права людини. А зміст останніх (як
зазначалося раніше) завжди так чи інакше несе на собі відбиток конкретних історичних
умов існування людства, а отже, із плином часу цей зміст може зазнавати певних
змін, розвиватися. Відповідно ж до трансформації право розуміння мають дещо
оновлюватися і деякі елементи уявлення про правову державу.
5)
Правові держави можуть формуватись у неоднакових соціально-економічних
устроях, системах. Становлення різних за типами правових держав саме за
сучасних умов пояснюється тим, що всім таким державам притаманні якісь спільні,
однакові соціально-змістовні ознаки. Наявність таких ознак — результат того,
що в будь-якій сучасній юридичній системі у тій чи іншій формі мають місце
приписи, які відображають визнання певної самоцінності кожної людини, а також
необхідність забезпечити виживання людського роду в цілому. Є підстави
вважати, що за умов зростання глобальних, загальнолюдських проблем, у міру
нормального, еволюційного розвитку загально цивілізаційних процесів питома
вага таких ознак правових держав у різних країнах підвищуватиметься.
6)
Поряд з тим, оскільки на право розуміння, поширене серед різноманітних соціальних
спільнот, груп, прошарків конкретного суспільства, неодмінно накладають
відбиток, у кінцевому підсумку, їхні реальні потреби та інтереси, теорія і
практика формування правової держави у різних країнах навряд чи можуть бути
повністю уніфіковані. Крім того, на формування такої держави в окремих країнах
за різних умов впливає ряд конкретно-історичних факторів (економічний лад і
соціальна структура суспільства, політика правлячого осередку суспільства,
класу або іншої соціальної групи, історичні, національні, культурні традиції
та умови, міжнародна ситуація). Тому в кожному випадку слід зважати на цю
специфіку, відображаючи її, зокрема, шляхом визначення конкретної соціальної
сутності відповідної правової держави.
7)
Для впровадження у життя панівного в суспільстві право розуміння держава
вдається до різноманітних загальнообов'язкових організаційно-юридичних
структур, механізмів, процедур (технологій) тощо. Всі вони характеризуються,
описуються, фіксуються, як правило, через формально визначені ознаки
відповідних дій, фактів, ситуацій. І саме для правової держави специфічним є
те, що право розуміння, якому вона підпорядкована, неодмінно охоплює і певний
мінімум формальних ознак тих суспільних відносин, котрі одночасно інтерпретуються
як правові. Без певних юридичних процедур правова держава неможлива. Тому остання
має характеризуватись і формальними (а не тільки соціально-змістовними)
властивостями. Причому обидві названі групи властивостей настільки тісно
пов'язуються, поєднуються, переплітаються між собою, що утворюють певну
цілісність, розірвати, сепарувати яку можна у чистому вигляді лише теоретично,
в абстракції.
Отже,
для справді правових держав мають бути притаманні як загальні, спільні, так і
особливі, своєрідні ознаки, риси. Всі вони можуть бути поділені на
соціально-змістовні (або так звані матеріальні) і формальні
(структурно-організаційні, процедурні та ін.).