Якщо
поняття системи права відбиває суттєву властивість змісту об'єктивного
юридичного права, то поняття системи законодавства відображає специфіку
його форми. '
Система
законодавства
— це система всіх упорядкованих певним чином нормативно-правових актів
даної держави.
Структура
системи законодавства
— це зумовлена системою права, інтересами держави та потребами практики
правового регулювання внутрішня організація впорядкованих нормативно-правових
актів (та інших письмових нормативно-правових джерел), яка виражається в їх
єдності й погодженості, а також у розподілі за галузями, інститутами та
іншими групами законодавства.
Структура
системи законодавства має два основних різновиди:
- галузева (розподіл нормативно-правових
актів за предметом правового регулювання);
-субординаційна або ієрархічна, (розподіл нормативно-правових
актів за певними групами залежно від юридичної сили (закони, укази та ін.).
Крім
того, у федеративних державах система законодавства структурується на законодавство
суб'єктів федерації (законодавство республік, штатів) та законодавство
федеральне (союзне законодавство). Отже, в таких випадках утворюється ще й
федеративна структура законодавства (наприклад, у Російській Федерації).
Перший
різновид структури законодавства значною мірою наближається до структури
системи права, проте повністю з нею не збігається, оскільки залежить не тільки
від останньої, а й від інших соціальних чинників. Якщо система права формується
цілком об'єктивно, то система законодавства завжди є результатом
цілеспрямованої діяльності певних суб'єктів систематизації, а тому залежить від
інтересів держави, потреб юридичної практики, рівня розвитку юридичної науки,
законодавчої техніки тощо.