Як
і будь-яку науку, юриспруденцію з-поміж інших суспільних наукових дисциплін
вирізняє своєрідність її предмета, тобто тих особливих закономірностей, об'єктивних
законів, що нею вивчаються.
Таким
предметом виступають специфічні закономірності права і держави
(державно-правові закономірності).
Державно-правова
закономірність
— це об'єктивний, необхідний, суттєвий, для певних умов загальний і сталий
зв'язок державно-правових явищ між собою, а також з іншими соціальними
феноменами, який безпосередньо обумовлює і впроваджує якісну визначеність цих
явищ, що проявляється в їхніх юридичних властивостях. Інакше кажучи, це
такий зв'язок, котрий юридичне опосередковує: а) соціальну
детермінованість; б) структуру функціонування і розвиток; в) соціальну
активність, дієвість державно-правових явищ.
Наявність
специфічних державно-правових закономірностей якраз і виступає об'єктивною
основою для виділення юриспруденції у самостійну науку в усій системі
суспільнознавства.
Види
державно-правових закономірностей:
1)за змістом, типом зв'язку — генетичні (закономірності виникнення державно-правових явищ),структурні
(закономірності побудови, формування, організації державно-правових явищ,
наприклад, зв'язок між елементами юридичної норми),функціональні
— закономірності «життя», взаємозв'язку, взаємовпливу державно-правових
явищ (наприклад, зв'язок між матеріальними і процесуальними юридичними
нормами), закономірності зміни, розвитку державно-правових явищ;
2)за дією закономірностей у соціальному просторі — внутрішні (зв'язок державно-правових явищ між собою, наприклад, зв'язки між
державою і об'єктивним юридичним правом) ізовнішні (зв'язки
державно-правових явищ з іншими соціальними феноменами, наприклад, взаємозалежність
політики і права);
3)за сферою дії закономірностей у державно-правовому просторі —
загальні, дія котрих поширюється на всю державу в
цілому і на всю її правову систему, і окремі, які діють лише на
частині, на «фрагменті» державно-правової дійсності (скажімо, закономірності
методу правового регулювання суб'єктів майнових відносин в умовах ринкової
економіки);
4)за історичними межами дії — всезагальні (які стосуються права і держави за будь-яких історичних умов, у
будь-якому місці й за всіх відтинків часу),формаційні (які діють
на право й державу лише визначеного історичного типу) іособливі (притаманні
тільки конкретній державі чи певній групі держав);
5)за способом здійснення, формою прояву — так звані динамічні (їх дія проявляється однозначно у кожному конкретному, одиничному
зв'язку державно-правових явищ — наприклад, залежність юридичної сили
нормативно-правового акта від місця правотворчого органу, яким його прийнято, в
апараті держави) і«статистичні», дія котрих проявляється лише на
значному масиві, множині державно-правових явищ як багатозначний, так званий
стохастичний зв'язок останніх (наприклад, залежність рівня, динаміки правопорушень,
злочинності від стану й змін тих чи інших соціальних явищ).
Методологічне
значення викладеної класифікації державно-правових закономірностей полягає
насамперед у тому, що вона:
-
полегшує виявлення тих сфер державно-правової дійсності, в котрих її
закономірні зв'язки досліджені недостатньо;
-
відіграє суттєву роль при виборі методу дослідження;
-
виступає необхідним засобом встановлення субординації, «ієрархії» об'єктивних
державно-правових законів, а тим самим і їх тлумачення, інтерпретації;
-
дозволяє конкретизувати уявлення про шляхи здійснення основних функцій
юридичної науки;
-
дає об'єктивну основу для структурування всієї системи юридичних наук.
Так,
спираючись на наведену класифікацію, слід дійти висновку, що предмет теорії
права і держави становлять тільки універсальні і загальні специфічні
закономірності виникнення, структури,
функціонування
і розвитку державно-правових явищ. Своєрідність таких закономірностей серед
інших зв'язків у сфері державно-правової дійсності якраз і є об'єктивною
підставою для виділення особливої галузі знань, котра їх вивчає й відображає,—загальної теорії права та держави в окрему, самостійну науку у
системі юриспруденції.
Означеним
предметом даної науки об'єктивно зумовлюються її статус у цій системі, її роль
щодо інших наук — як юридичних, так і неюридичних. Ця роль концентровано
відображається положенням про те, що загальна теорія права та держави е
світоглядною, фундаментальною, методологічною юридичною наукою.