Органи (посадові особи), які згідно з КпАП уповноважено розглядати
справи про адміністративні правопорушення в разі встановлення складу
правопорушення в діянні особи та відсутності обставин, що виключають
притягнення до адміністративної відповідальності, застосовують до
правопорушників у межах вимог законності заходи адміністративного
стягнення.
Адміністративне стягнення — це форма реагування держави (її органів)
на порушення тієї чи іншої адміністративно-правової норми, захід
адміністративної відповідальності у вигляді застосування до
правопорушника адміністративного примусу. Його використовують з метою
виховання особи, яка вчинила адміністративне порушення, в дусі
додержання законів, поваги до правил громадського співжиття, а також
запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і
іншими особами.
У ст. 24 Кодексу України про адміністративні правопорушення
встановлено види адміністративних стягнень: попередження; штраф; оплатне
вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім
об'єктом адміністративного правопорушення; конфіскація предмета, який
став знаряддям правопорушення; конфіскація грошей, одержаних внаслідок
вчинення адміністративного правопорушення; позбавлення спеціального
права, наданого громадянинові (права керування транспортними засобами,
права полювання); виправні роботи; адміністративний арешт.
Законодавством України передбачено адміністративне видворення за межі
України іноземців і осіб без громадянства за вчинення адміністративних
правопорушень, які грубо порушують правопорядок.
У ч. 3 ст. 24 КпАП України зазначено, що законодавчими актами України
може бути встановлено і інші, крім указаних у цій статті, види
адміністративних стягнень.
Оплатне вилучення предметів, конфіскацію предметів і грошей можуть
застосовувати як основні та як додаткові адміністративні стягнення; інші
види адміністративних стягнень, зазначені в ст. 24 КпАП України, можуть
використовувати тільки як основні. За одне адміністративне
правопорушення може бути накладено основне або основне й додаткове
стягнення.
Попередження насамперед є заходом виховного характеру, що
застосовують до порушників адміністративно-правових норм. Попередження
виносять у письмовій формі. Проте в передбачених законодавством випадках
його фіксують і іншим установленим способом (ст. 26 КпАП).
Попередження, як і інші заходи адміністративних стягнень, має бажаний
вплив на порушника тільки в тому випадку, коли настає безпосередньо за
здійсненням адміністративного проступку.
Цей вид стягнення відрізняється від усного зауваження тим, що останнє
застосовують за незначного правопорушення; має, як правило,
виховно-попереджувальний характер і не тягне за собою негативних
юридичних наслідків, які є при попередженні (зокрема, повторності під
час скоєння адміністративного правопорушення).
Штраф — це адміністративне стягнення грошового характеру, що
накладають на громадян за адміністративні порушення (ст. 27 КпАП).
Законодавством не встановлено граничного розміру штрафу. За необхідності
посилення відповідальності за окремі види адміністративних
правопорушень законодавчими актами України може бути встановлено значні
розміри штрафу.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Кодексу України
про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної
відповідальності у вигляді штрафу» від 7 лютого 1997 р. штрафи
встановлюють у неоподаткованих мінімумах доходів громадян. КпАП України
передбачає накладення штрафів лише на фізичних осіб.
Оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або
безпосереднім об'єктом адміністративного порушення, полягає в
примусовому вилученні та наступній реалізації цього предмета з передачею
вирученої суми колишньому власникові з відрахуванням витрат по
реалізації (ст. 28 КпАП).
Порядок застосування оплатного вилучення й види предметів, які
підлягають вилученню, встановлено КпАП України та іншими актами
законодавства України. Кодексом, зокрема, передбачено, крім накладання
штрафу, оплатне вилучення: за порушення правил перевезення небезпечних
речовин або предметів на повітряному транспорті (ч. 3 ст. 133); за
порушення правил зберігання або перевезення вогнепальної гладкоствольної
мисливської та нарізної зброї і бойових припасів громадянами, які мають
дозвіл органів внутрішніх справ на їх зберігання (ч. 1 ст. 191); за
ухилення від реалізації вогнепальної гладкоствольної мисливської зброї і
бойових припасів громадянами, в яких органами внутрішніх справ
анульовано дозвіл на їх зберігання у зв'язку з вибуттям з мисливських
товариств (ст. 193), та в інших випадках. Оплатне вилучення поширено на
конкретні предмети, що стали знаряддям вчинення або безпосереднім
об'єктом адміністративного проступку.
Конфіскація предметів, що є знаряддям або безпосереднім об'єктом
адміністративного правопорушення, а також грошей, одержаних внаслідок
вчинення адміністративного правопорушення, полягає в примусовій
безоплатній передачі цього предмета або грошей у власність держави.
Конфіскують лише той предмет чи ті гроші, що є в особистій власності
порушника, якщо інше не передбачено законом. За порушення митних правил
конфіскацію здійснюють незалежно від того, чи встановлено особу, якій
належать предмети, в разі закінчення строку оскарження постанови митного
органу.
Випадки конфіскації предметів чи грошей різноманітні. Так, підлягають
конфіскації: виявлені предмети (будівельний матеріал, транспортні
засоби, плоди, ягоди та інші продукти харчування), вивезені із зони
радіаційного забруднення (ст. 461 КпАП); продукція
незаконного полювання, мисливська зброя, мисливське приладдя, знаряддя
лову в осіб, які порушують правила полювання, лову риби (ст. 85 КпАП);
небезпечні речовини й предмети в осіб, які порушують правила перевезення
на повітряному транспорті (ст. 133 КпАП); радіоапаратура, яка
виготовлена й використовувалася без належного дозволу (ст. 145 КпАП)
тощо.
Конфіскацію предмета, що є знаряддям скоєння або безпосереднім
об'єктом адміністративного правопорушення, чи грошей, одержаних у
результаті адміністративного правопорушення, можуть застосовувати до
правопорушника лише в судовому порядку.
Відповідно до п. 3 ст. 322 Митного кодексу України конфіскації
підлягають не лише товари — предмети порушення митних правил, а й товари
зі спеціально виготовленими тайниками, що використовували для
приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного
контролю, транспортні засоби, які використовували для переміщення
безпосередніх предметів порушення митних правил.
Позбавлення спеціальних прав застосовують до громадян, які мають
суворо додержуватися правил і норм, що охоплюються сферою дії наданих їм
спеціальних прав (право на управління транспортними засобами та право
полювання). Такі права надають відповідні державні органи. Їх
підтверджують документом, який і є юридичною підставою для їх
здійснення. Суть цього стягнення полягає в тому, що правопорушник за
постановою уповноваженого на те органу може бути позбавлений такого
права на строк до трьох років у разі грубого або систематичного
порушення порядку користування цим правом (ст. 30 КпАП).
Позбавлення спеціальних прав можуть застосовувати лише в судовому
порядку.
Позбавлення права управління транспортними засобами не може бути
застосовано до осіб, які користуються цими засобами у зв'язку з
інвалідністю, за винятком випадків управління транспортними засобами
інвалідами в стані сп'яніння. Цей захід адміністративного стягнення
також не можуть застосовувати до осіб, для яких полювання є основним
джерелом існування, тобто таких осіб не позбавляють права полювання, до
них застосовують інші види стягнення, наприклад штраф.
Виправні роботи застосовуються на строк до двох місяців з
відрахуванням до 20% заробітку в дохід держави й відбуваються за місцем
постійної роботи особи, яка вчинила адміністративне правопорушення (ст.
31 КпАП). Це менш поширений вид адміністративного стягнення, його
призначає районний (міський) суд (суддя). На відміну від
адміністративного штрафу, відрахування з заробітної плати осіб, до яких
застосовано виправні роботи, виконують не одноразово, а періодично
протягом строку, що встановлюється постановою судді.
Виправні роботи призначають за незаконне придбання або зберігання
наркотичних речовин у невеликій кількості (ч. 1 ст. 44 КпАП України),
дрібне розкрадання державного або громадського майна (ст. 51 КпАП),
дрібне хуліганство (ст. 173 КпАП) тощо.
Окрім відрахувань у дохід держави зазначеної суми грошей із
заробітку, виправні роботи тягнуть за собою й інші майнові та трудові
обмеження, зокрема: заборонено надавати чергову відпустку під час
відбування виправних робіт; час відбування робіт не зараховують до
загального трудового стажу й до стажу, що надає право на одержання
щорічних пільг; заборонено звільнятися з роботи за власним бажанням без
дозволу органів, що призначили виправні роботи.
Виправні роботи не тягнуть за собою судимість і не є підставою для
звільнення з роботи. Цей вид адміністративного стягнення не застосовують
до інвалідів І та II груп, вагітних жінок.
Законом передбачено, що в разі ухилення особи від відбування
виправних робіт, призначених за вчинення дрібного хуліганства,
постановою судді невідбутий їх строк може бути замінено штрафом або
адміністративним арештом із розрахунку один день арешту — за три дні
виправних робіт, але не більше як на п'ятнадцять діб (ст. 325 КпАП).
Адміністративний арешт (ст. 32 КпАП) установлюють і застосовують у
виключних випадках і за окремі види адміністративних правопорушень
строком до п'ятнадцяти діб. Призначають лише постановою районного
(міського) суду (судді) в тому разі, якщо за обставинами справи, з
урахуванням особи порушника, суддя прийде до висновку, що інших видів
стягнення буде недостатньо.
Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено
застосування адміністративного арешту за незаконне придбання або
зберігання наркотичних речовин у невеликій кількості (ч. 1 ст. 44 КпАП),
дрібне хуліганство (ст. 173 КпАП), злісну непокору законному
розпорядженню чи вимозі працівника міліції, народного дружинника,
військовослужбовця чи за їх образу (ст. 185 КпАП) тощо.
Суть цього виду адміністративного стягнення полягає в тому, що осіб,
які підлягають адміністративному арешту, позбавляють волі на строк до
15-ти діб. Під час відбування адміністративного арешту їх можуть
залучати до виконання фізичних робіт, при цьому заробітну плату їм не
виплачують.
Адміністративний арешт не тягне за собою звільнення з роботи, не
розриває трудовий стаж. Цей вид стягнення не може застосовуватися до
вагітних жінок, жінок, які мають дітей віком до дванадцяти років, до
осіб, які не досягли вісімнадцяти років, до інвалідів І та II груп.
Видворення за межі України використовують тільки стосовно іноземців у
зв'язку з їх діями, що суперечать інтересам державної безпеки або
забезпеченню громадського порядку, якщо це необхідно для охорони
здоров'я й моралі населення, захисту прав і законних інтересів громадян
України, в разі грубого порушення законодавства про правовий стан
іноземців в Україні, митного, валютного та іншого чинного законодавства.
У випадку ухилення від виконання рішення про видворення таку особу
затримують і видворяють у примусовому порядку.
За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у віці
від шістнадцяти до вісімнадцяти років застосовують відповідно до ст. 241
КпАП такі заходи впливу: 1) зобов'язання публічно або в іншій формі
попросити вибачення в потерпілого; 2) застереження; 3) догана або сувора
догана; 4) передача неповнолітніх під нагляд батькам або особам, які їх
заміняють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх
згодою, а також окремим громадянам за їх проханням.
Справи про адміністративні правопорушення неповнолітніх розглядають
лише в судовому порядку.