Відповідно до ст. 6 Конституції державна влада здійснюється на
засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Однак це не
свідчить про відмову від терміна «державне управління» чи «управління
державними справами» (наприклад, ч. 1 ст. 38 Конституції). Термін
«державне управління» широко використовують як у вітчизняній, так і в
зарубіжній літературі та законодавстві. Використання терміна «виконавча
влада» пов'язано передусім з переходом до розподілу єдиної державної
влади (певною мірою умовного) на три гілки влади — законодавчу,
виконавчу та судову згідно з функціонально-компетенційною
спеціалізацією. Три гілки єдиної державної влади характеризуються
відповідною самостійністю, кожну уособлюють (персоніфікують) конкретні,
відповідні суб'єкти, які її здійснюють, але зміст їх діяльності
спрямовано на розв'язання, як єдиним механізмом з внутрішнім розподілом
функцій, загальносуспільних завдань.
Сутність виконавчої влади зводиться до такого.
1. Виконавча влада є відносно самостійною гілкою (формою, видом)
єдиної державної влади в Україні — атрибутом державно-владного
механізму, побудованого на засадах поділу влади, й здійснюється поряд із
законодавчою та судовою в тісній взаємодії.
2. Виконавча влада є самостійною лише у зв'язку з практичною
реалізацією Конституції, законів України в загальнодержавному та
функціонально-компетенційному масштабі. На неї покладено найбільшу
частину загальнодержавних функцій.
3. Виконавча влада має державно-правову природу, наділена владними
повноваженнями, що виявляється в її можливостях впливати на поведінку і
діяльність людей, їх об'єднань, праві й можливостях підкоряти своїй волі
інших.
4. Виконавчу владу здійснюють на засадах поділу державної влади на
гілки не на всіх рівнях, а лише на вищому, оскільки на місцевому рівні
відсутні законодавчі органи. На рівні району в місті є судові органи, в
той же час відсутні органи виконавчої влади (державного характеру), крім
Києва та Севастополя. Немає їх і на рівні села, селища, міста.
Управління на цьому рівні здійснюють органи місцевого самоврядування.
5. Виконавча влада не може ототожнюватися з виконавчою діяльністю,
оскільки така діяльність є формою реалізації виконавчої влади, видом
державної діяльності відповідної компетенційної та функціональної
спрямованості.
6. Виконавча влада здійснюється системою спеціально створених
суб'єктів — органами виконавчої влади різних рівнів, які наділено
виконавчою компетенцією, що не властиво органам законодавчої та судової
влади. Через систему цих органів — виконавчої влади — здійснюють
державне управління, виконавчу й розпорядчу діяльність.