Адміністративний договір — угода двох чи більше суб'єктів
адміністративного права, один із яких завжди є суб'єктом виконавчої
влади. Це багатосторонній акт, за допомогою якого виникають, змінюються
або припиняються взаємні права й обов'язки сторін.
Адміністративному договору та його інтерпретації вже приділяли певну
увагу. Але на теоретичному рівні ця проблема ще залишається дискусійною,
неоднозначною та остаточно не розв'язаною. Проте ми підтримуємо
позицію, згідно з якою адміністративний договір розглядається як один із
інститутів адміністративного права.
У системі державного управління адміністративний договір застосовують
у господарській, соціальній, духовній і адміністративно-політичній
сферах діяльності держави. Це означає, що в процесі своєї діяльності
органи державного управління можуть здійснювати власні повноваження
шляхом не тільки видання актів управління, а й укладання
адміністративних договорів.
Юридична природа адміністративного договору полягає в тому, що він є
актом застосування норм права, в результаті чого реалізуються функції
виконавчої влади за деякими винятками.
Адміністративний договір, базується переважно на
адміністративно-правових нормах, але багато адміністративних договорів
мають комплексний характер і регулюються нормами декількох галузей
права: цивільного, фінансового, екологічного, трудового. Наприклад, з
владними повноваженнями пов'язаний трудовий договір (державне
регулювання праці, договірне регулювання праці) або договір про платне
навчання в державному навчальному закладі відповідного рівня.
Адміністративний договір є різновидом публічно-правового договору. В
системі правових зв'язків він посідає проміжне місце між
адміністративним актом (одностороннє волевиявлення державного органу
влади) й договором приватноправового характеру. Виконавча влада для
забезпечення своєї діяльності застосовує трудові та цивільно-правові
договори. Адміністративний же договір — це один із договорів, за
допомогою якого державна адміністрація здійснює управлінські функції.
Адміністративному договору притаманні відносини змішаного типу:
адміністративно-правового й цивільно-правового, влади й рівноправності.
Так, у п. 4 ст. 8 Закону України «Про державний матеріальний резерв» від
24 січня 1997 р. встановлено: центральний орган виконавчої влади, що
здійснює управління державним резервом, серед іншого, проводить вибір, у
тому числі на конкурсній основі, постачальників матеріальних цінностей
до державного резерву для укладення з ними контрактів (договорів);
укладає або доручає підприємствам, установам і організаціям, що належать
до сфери його управління, укладення державних контрактів (договорів) на
поставку матеріальних цінностей до державного резерву, здійснює
розрахунки з постачальниками, несе відповідальність за поставку,
закладення й зберігання матеріальних цінностей, має право застосовувати
фінансові санкції, передбачені ст. 14 цього Закону.
Адміністративний договір забезпечує координацію роботи різних
управлінських структур у випадках, коли суб'єкти управління певними
сторонами своєї діяльності є юридично рівноправними й виникає потреба в
координації їх діяльності. Наприклад, одним із основних завдань
Міністерства інформації України є координація діяльності державних
засобів масової інформації. Міністерство також координує міжнародне
співробітництво в галузі телебачення та радіомовлення шляхом укладення
угод. Практикуються угоди про спільне видання міністерствами
(відомствами) правових актів або їх узгодження.
Адміністративні та цивільно-правові засоби регулювання розвиваються
паралельно, доповнюючи одні одних на відповідних рівнях. Типовим є те,
що елементи договору стосовно управлінської діяльності можуть слугувати
передумовою акта управління, а на підставі законів бути й прямою формою
такої діяльності, як у наведеному прикладі Закону України «Про державний
матеріальний резерв».
Суб'єктом адміністративного договору є державний орган, посадова
особа або суб'єкт з делегованими повноваженнями. В адміністративному
договорі державний орган виступає як суб'єкт, що здійснює виконавчу
владу й має владні повноваження. У зв'язку з цим необхідно з'ясувати
відмінності адміністративного договору від цивільно-правового.
1. Обов'язковим суб'єктом адміністративних договірних відносин є
орган виконавчої влади (посадова особа).
2. Учасники адміністративного договору «перебувають не в однаковому
стані», адже орган управління зберігає владні повноваження
адміністративного характеру й разом з тим несе певні зобов'язання перед
другою стороною (наприклад, договір патронату, контрактації тощо). На
відміну від нього, цивільно-правовий договір є актом, заснованим на
угоді сторін. При цьому права й обов'язки учасників договору регулюють
норми цивільного права. Жодна сторона цивільно-правового договору не має
владних повноважень щодо іншої. У даному випадку органи виконавчої
влади, що уклали договір, не здійснюють функції управлінської
діяльності. В цьому полягає основна відмінність адміністративного
договору від цивільно-правового. Орган виконавчої влади в
адміністративному договорі виступає як суб'єкт публічного права, його
статус визначається його компетенцією. Коли він (орган) стає учасником
цивільно-правової угоди, його правовий статус визначається цивільною
правоздатністю. Право на укладення адміністративного договору
(делегування повноважень, охорону майна громадян тощо) має бути
передбачено в нормах про компетенцію органу виконавчої влади. Так,
відповідно до п. 6 ст. 118 Конституції України місцеві державні
адміністрації підзвітні й підконтрольні радам у частині повноважень,
делегованих їм відповідними районними чи обласними радами.
3. В адміністративному договорі обов'язково визначено, коли, з ким і
на яких умовах він може бути укладений. Проте свободу розсуду,
багатоваріантний вибір органу управління під час укладення
адміністративного договору не виключають. Головне, щоб він був укладений
у межах компетенції. Ця вимога є гарантією проти свавілля, зловживань.
Застосування термінів «компетенція» й «правоздатність» має вирішальне
значення для визначення юридичної природи правовідносин. Вимога
компетентності органу виконавчої влади як учасника договору є основною
умовою дійсності адміністративного договору. Цивільне ж право, навпаки,
використовує не поняття «компетенція», а поняття «цивільна
правоздатність».
4. Метою адміністративних договорів здебільшого є реалізація
публічних інтересів (договори в сфері управління державною власністю,
договори, що забезпечують державні потреби та податкові угоди тощо), в
той час як метою більшості приватноправових договорів виступає
індивідуальний інтерес. Численні адміністративні договори мають
комплексний характер і регулюються одночасно нормами декількох галузей
права. Переконливим прикладом цього може слугувати інститут державної
служби за контрактом, де порядок вступу на державну службу, її
проходження, права й обов'язки службовців регулюють норми трудового й
адміністративного права, а порядок оподаткування, матеріального
стимулювання — норми адміністративного, трудового та фінансового права.
Особливість адміністративних договорів полягає і в тому, що вони є
договорами організаційного характеру, як і сама діяльність виконавчої
влади. Для сторін адміністративного договору свобода вступати чи не
вступати в договірні відносини не має характеру абсолютного принципу, що
властиво приватному праву. Укладення адміністративного договору з боку
державного органу є одночасно правом і обов'язком (предметна
компетенція). Можливість на власний розсуд під час укладення
адміністративних договорів обирати певний варіант поведінки є
обмеженішою, ніж при укладенні цивільних чи трудових договорів. Це
обумовлено імперативним характером адміністративно-правових норм. Правом
контролювати виконання адміністративних договорів наділено органи
виконавчої влади. Спірні питання, пов'язані з укладенням і виконанням
адміністративних договорів, вирішують у адміністративному порядку або
шляхом розгляду в судах загальної юрисдикції. Для адміністративних
договорів, як правило, передбачено письмову форму.
В юридичній літературі, незважаючи на дискусійний характер питання
щодо класифікації адміністративних договорів за предметним критерієм,
наводять їх перелік: договори про компетенцію (розмежування або
делегування повноважень і предметів відання); договори в сфері
управління державною власністю; договори, що забезпечують державні
потреби (державні контракти (договори); контракти з державними
службовцями, студентами; фінансові та податкові угоди; договори про
взаємодію, співпрацю; концесії та інвестиційні угоди; договори про
надання деяких послуг приватним особам, наприклад, охорона громадського
порядку та майна, перевезення в громадському транспорті, комунальні
послуги тощо.