Форма управління — це зовнішній вияв конкретних дій, які здійснюють
органи виконавчої влади для реалізації поставлених перед ними завдань.
Термін «форма» означає вид, будь-який зовнішній вияв певного змісту.
Якщо функції управління розкривають основні напрями цілеспрямованого
впливу суб'єктів управління на об'єкти управління, то форми управління —
це шляхи здійснення такого цілеспрямованого впливу, тобто форми
управління показують, як практично здійснюється управлінська діяльність.
Процес реалізації завдань і функцій юридично виявляється у
відповідних формах. Форми управлінської діяльності визначають характер
відносин у сфері управління. Вони складаються в процесі здійснення
виконавчої та розпорядчої діяльності. Управлінська діяльність викликає
різні наслідки: одні дії зумовлюють юридичні наслідки, інші — ні.
Форми управлінської діяльності прямо чи опосередковано обумовлено
тими юридичними приписами, за допомогою яких держава регулює діяльність
виконавчої влади. Вони (форми) закріплюються в Конституції України (ст.
117), законах, положеннях, стандартах, інших нормативно-правових актах.
Органи виконавчої влади обирають ті форми, які за даних конкретних умов є
найвиправданішими та найефективнішими. Це означає, що в процесі
управлінської діяльності відповідні органи виконавчої влади (посадові
особи) на основі чинного законодавства самостійно встановлюють
обов'язкові правила поведінки (норми права) з питань, що віднесено до їх
компетенції. Під час практичного виконання завдань, покладених на
апарат управління, вони реалізують розпорядчі повноваження, змістом яких
є виконання вимог закону й організація застосування правових норм, а в
передбачених законом випадках здійснюють адміністративну юрисдикцію. Цю
діяльність органів управління пов'язано з виданням правових актів, які
тягнуть за собою певні юридичні наслідки, тобто ведуть до виконання,
зміни або припинення адміністративних правовідносин між суб'єктом і
об'єктом управління, і є правовими формами.
Здійснення виконавчої влади у правовій формі є вираженням того, що
повноваження, якими наділено управлінські органи, носять
державно-владний характер з точно визначеним способом їх втілення в
життя шляхом видання юридичних актів.
Але значна частина діяльності виконавчої влади не втілюється в
правову форму, не пов'язана з виданням правових актів і здійсненням
юридично значущих дій, тобто не породжує, не змінює та не припиняє
адміністративних правовідносин. Ця частина діяльності виконавчої влади є
не правовою, а організаційною формою, яка безпосередньо не викликає
юридичних наслідків (проведення нарад, інструктування, контроль, добір
кадрів тощо). Неправові форми, як правило, є підставою для наступного
здійснення виконавчою владою дій юридичного характеру.
Неправові форми здійснення виконавчої влади також можуть виникати
після правових форм. Неправові форми управлінської діяльності пов'язані з
правом, але в загальному вигляді є опосередкованими. Їх застосування
базується на правовій основі шляхом встановлення загальної процедури, в
них також визначаються повноваження суб'єктів управління на їх
здійснення. Неправові форми, як і правові, пов'язані з компетенцією
органу виконавчої влади та його державно-владними повноваженнями.
Відповідний орган виконавчої влади реалізує свою компетенцію шляхом не
тільки видання юридичних актів, а й проведення різних організаційних
заходів і здійснення матеріально-технічних дій.
Дії органів виконавчої влади (їх посадових осіб) здійснюються в межах
їх компетенції і є формами управління. Ці форми управлінської
діяльності також поділяють на правові й неправові.