Важлива роль у здійсненні контролю в державному управлінні належить
сільським, селищним, міським радам, які є органами місцевого
самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади й
здійснюють від їх імені та в їх інтересах за допомогою своїх виконавчих
органів функції і повноваження місцевого самоврядування.
Всебічні контрольні повноваження з боку рад та їх виконавчих органів у
сфері державного управління обумовлено широким колом делегованих їм
державою повноважень і питань, розв'язання яких покладено на ці
представницькі органи.
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»
сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи ведуть
статистичний облік громадян, які постійно або тимчасово проживають на
відповідній території; здійснюють контроль за виконанням зобов'язань
щодо платежів до місцевого бюджету на підприємствах і в організаціях
незалежно від форм власності, за використанням прибутків підприємств і
організацій відповідних територіальних громад; контролюють організацію і
діяльність підприємств транспорту, зв'язку, побуту; забезпечують
належне медичне обслуговування й організацію освітньої роботи,
додержання природоохоронного законодавства; відають іншими питаннями
громадського та соціально-культурного будівництва.
До того ж ради мають виключну компетенцію на встановлення відповідно
до законодавства правил з питань благоустрою території населеного
пункту, забезпечення в ньому чистоти й порядку, торгівлі на ринках,
додержання тиші в громадських місцях, на прийняття в межах, визначених
законом, рішень з питань боротьби зі стихійним лихом, епідеміями,
епізоотіями, за порушення яких передбачено адміністративну
відповідальність. Ради можуть створювати тимчасові контрольні комісії з
різних питань.
Виконавчі органи рад входять у разі наявності підстав з поданням до
відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових осіб,
якщо вони ігнорують вимоги та рішення рад, їх виконавчих органів;
звертаються до суду про визнання незаконними актів підприємств, установ і
організацій, які обмежують права територіальної громади, а також
повноваження органів і посадових осіб місцевого самоврядування;
сільські, селищні та міські виконавчі органи розглядають справи про
адміністративні правопорушення, віднесені законом до їх відання.
Місцеві державні адміністрації підзвітні відповідним районним і
обласним радам у виконанні програм соціально-економічного й культурного
розвитку, районних, обласних бюджетів. Вони також підзвітні та
підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих адміністраціям
відповідними радами, а також у виконанні рішень з цих питань.
Дієвий контроль з боку представницьких органів місцевого
самоврядування є одним із важливих засобів забезпечення ними
комплексного економічного та соціального розвитку на підвідомчій їм
території.